Ett axplock av de musiker som framträder på Ersta kulturscen under hösten

Självklart – och viktigt – att satsa på kulturen!

På Ersta diakoni, Sveriges största idéburna vård och omsorgsaktör med anor från 1851, tar man gärna strid för viktiga frågor. Satsningen på kultur är en sådan.

– I tider då kultur tyvärr monteras ner på många ställen, inte minst i skolan i skolan, så är det väldigt roligt att Ersta istället väljer att satsa på kulturscenen och låter den växa, säger Patrik Sandin, Ersta kulturscens konstnärliga ledare.

Under hans ledning etablerades Ersta kulturscen hösten 2021, en kulturscen som arbetar för att sänka trösklarna till kulturen. Dels genom att förstärka den positiva hälsoeffekten av kultur i Ersta diakonis vård- och omsorgsverksamheter, dels genom att vara en central plats för kulturupplevelser i Stockholm.

– Vi arbetar med att erbjuda ett program som spänner från det smala till det mer publikfriande breda. En populär satsning som vi har är att sammanföra några av Sveriges största artister, som Tommy Körberg, Lisa Nilsson och Lill Lindfors, med vår vokalensemble Nordic vocalists. Genom att köpa in specialskrivna verk som uruppförts på kulturscenen vill vi också bidra till att stärka kulturarbetarnas roll, säger Patrik Sandin.

Kunskapen om kulturens läkande kraft är inte ny. Redan under antikens tid ordinerades sjuka patienter musik och i dag visar vetenskapen, till exempel Max Liljefors studier vid Lunds universitet, effekten av kultur i vårdsammanhang.

– Vi ser oavbrutet ett behov från människor att uppleva och ta del av kultur i olika former. Det behovet vill vi vara med om att tillgodose, både för de som besöker våra öppna program och för våra medarbetare, patienter, boende och kunder. Denna höst arbetar två nyanställda resurser enbart med att integrera Ersta kulturscen i våra vård- och omsorgsverksamheter, säger Patrik Sandin.

Exempel på sådana aktiviteter är till exempel flygeln i entrén till Erstas nya sjukhus, körverksamheten för Erstas hemtjänstkunder och konstvandringar för boende på LSS.

Satsningen på hälsa, andlighet och kultur ligger, trots de många neddragningarna på annat håll, helt rätt i tiden. Regeringens uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utveckla arbetet med existentiell hälsa inom ramen för den nationella folkhälsopolitiken är ett tydligt exempel på det.