Seminarium om barn som utsätts för våld i familjen

I 40 år har Ersta diakoni genom sin verksamhet Ersta fristad hjälpt våldsutsatta kvinnor. Under senare år har vi också arbetat med barn som lever i våldsutsatta relationer. Vår verksamhet består dels av ett skyddat boende för kvinnor och deras barn samt längre bearbetande behandlingar för kvinnor och mamma - barn.

Våld i familjen drabbar barnen. Att som barn uppleva våld i familjen är en skrämmande och ofta traumatiserande upplevelse. Den grundläggande tilliten till vuxna rubbas och tryggheten i vardagen skakas i grunden.

Ersta diakoni anser att barn som upplevt våld i familjen har rätt till behandling för att bearbeta detta. Det är viktigt för barnen att få ett eget utrymme där de kan känna sig fria att uttrycka egna upplevelser. Dagens lagstiftning är sådan att i de fall barn kan erbjudas professionell behandling, som hos Ersta fristad, krävs båda vårdnadshavares tillstånd. Sammantaget gör det att många barn växer upp med obearbetade trauman, något som påverkar dem hela livet.

Justitiedepartementet arbetar med ett förslag för att lösa de situationer där en vårdnadshavare motsätter sig behandling eller stöd till barnet. Den 28 april samlar vi ett antal kunniga personer, en del med makt att förändra, för att diskutera detta.

Program

Kl. 11.00 Ersta diakonis direktor Stefan Nilsson hälsar välkommen och lämnar över till moderator Nisha Besara

Kl. 11.10 En bit på väg men mycket kvar. Siw Johansson, verksamhetschef på Ersta fristad, ger en historisk återblick samt ger sin vision för framtiden

Kl. 11.30 Vad säger lagen? Tove Sander, jurist på Advokatbyrå Barbro Sjöqvist

Kl. 11.50 Lättare lunch

Kl. 12.30 Hur ska våldsutsatta barn få tillgång till hjälp?

Paneldiskussion, medverkar gör:
- Johan Linander (C), vice ordförande i riksdagens justitieutskott
- Fredrik Lundh Sammeli (S), riksdagens civilutskott samt vice ordförande i riksdagens tvärpolitiska barnrättsgrupp
- Barbro Sjöqvist, Advokatbyrå Barbro Sjöqvist
- Ida Månson, psykolog med inriktning på barn, Ersta fristad
- Stefan Nilsson, direktor Ersta diakoni

Kl. 13.30 Summering och avslutning

Plats: Bringsalen Ersta diakoni, Erstagatan 1
Anmälan: helena.soderlindpaues@erstadiakoni.se eller 070 481 74 77

Ersta diakoni är en ideell förening som bedriver sjukvård, socialt arbete, utbildning och forskning, professionellt och non-profit.