Illustration: Stenvalvet/Liljewall arkitekter

Ersta diakoni ska driva Ersta Lydiahemmet i Farsta strand

Ersta diakoni fortsätter att expandera inom äldreomsorg, nu i Farsta strand. Ersta Lydiahemmet blir ett vård- och omsorgsboende som kommer att ligga ovanpå Farsta strands tunnelbanestation.

Byggstart för vård- och omsorgsboendet blir i augusti 2018 och Ersta Lydiahemmet planerar att verksamheten ska vara igång i slutet av 2019.

Ersta diakoni och Fastighets AB Stenvalvet har tecknat ett 15-årigt hyresavtal i fastigheten Gåsö 2. De 4 000 kvm stora lokalerna är fördelade på 54 lägenheter om ca 30 kvm, samt en hemtjänstlokal.

Ersta Lydiahemmet kommer att tillföra mer liv och rörelse till området. Tillbyggnaden kommer att utföras i trä, både med tanke på hållbarhet och på estetik. På husets baksida kommer en uteplats att byggas och anpassas till befintlig natur. Uteplatsen ska bidra till ökad hemtrevnad och ge möjlighet till daglig utevistelse.

– Det är ett stort förtroende att få ta hand om äldre människor som inte längre klarar sig själva. Vi vill ge dem ett riktigt hem. En plats där de har lust att leva och känner att de verkligen bor, säger Ann-Sofi Wetterstrand, socialchef för Ersta diakoni.

– Vi ser fram emot att starta produktionen av vårt första vård- och omsorgsboende som vi utvecklar från grunden. Vårt samarbete med Ersta diakoni inleddes tidigt i planeringsfasen med involvering och engagemang så att huset ska fungera så optimalt som möjligt, det känns oerhört spännande, säger Tobias Kölborg, Regionchef på Stenvalvet.

Ersta Lydiahemmet är till för den som har ett biståndsbeslut från sin kommun och har en somatisk eller en demenssjukdom. Ersta diakoni vill erbjuda Stockholm mer av idéburen omsorg, med förhoppningen att alla berörda ska uppleva hur långsiktighet och en stabil värdegrund bidrar till att deras liv blir mer innehållsrika.

För mer information:

Anders Gustafsson, pressansvarig Ersta diakoni: 076-720 85 45 anders.gustafsson@erstadiakoni.se

Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08 – 508 942 50 asa@stenvalvet.se