Dynamisk och nytänkande präst ny direktor på Ersta diakoni

Ersta diakonisällskap fick ny direktor idag fredag den 12 juni. Cecilia Nyberg byter sitt jobb som kyrkoherde i Tyresö församling mot direktorstjänsten på Ersta diakoni. Hon tillträder under september.

- Jag kan inte tänka mig ett roligare och mer stimulerande jobb. Ersta diakoni, som idé, har alltid funnits som en förebild för mig i mitt yrke som präst och i mina möten med utsatta människor. Nu får jag möjlighet att omsätta mina tankar i praktiken. Ersta diakoni har en självklar plats i arbetet för den utsatta människan. Stödet för det hittar vi i kristendomen där barmhärtighet och allomfattande kärlek alltid ska vara grundfundamentet, säger Cecilia Nyberg.

Cecilia Nyberg har gjort sig känd som en modig och nytänkande präst i sin egen församling och predikat för en öppen och tillåtande kyrka som har högt i tak och är en mötesplats för alla människor.

- Hon är en stark ledare som både är lyhörd och bra på att bygga lag. Nu är styrelsen och ledningen rustad för att ta sig an de utmaningar som Ersta diakoni står inför, säger Kristina Axén Olin styrelseordförande Ersta diakonisällskap.

Helena Conning,
070- 484 34 01