Från vänster i bild: Stefan Nilsson, direktor, Margareta Lindblom, produktionschef ENS, Ghassan Kadhim, projektchef SSEA, Sara Lindholm Larsson, sjukhuschef, Jonas Ringström, projektchef ENS och Klara Persson, programchef ENS.

Nyckeln är överlämnad – nu börjar slutspurten!

Nu har vår nya sjukhusbyggnad lämnats över från byggprojektet till Ersta diakoni. Med det går startskottet för att sjukhusets verksamheter ska börja flytta över från den nuvarande sjukhusbyggnaden in i den nya.

– Överlämnandet av nyckeln är en viktig milstolpe. Nu påbörjas nästa fas där vi utrustar, inreder, testar och förbereder sjukhuset inför sensommaren och höstens inflyttningar av verksamheter, säger Klara Persson, programchef och ansvarig för sjukhuset fram till verksamhetsstarterna.

I tid – och inom budget!
Att ett så omfattande och komplext byggprojekt hållit tidsplanen – och budgeten – trots utmaningar som pandemi och Rysslands invasion av Ukraina är på många sätt unikt.

– Det hade inte gått utan det starka team som lagt ner enorma resurser för att vi lyckats komma dit vi är idag. Jag vill rikta mitt varmaste tack till alla medarbetare internt och externt som gjort detta möjligt. I höst välkomnar vi våra patienter till ett helt nytt sjukhus – och ett otroligt vackert sådant dessutom – som inte finansierats med offentliga medel. Bara det är unikt, jag tror senast det hände i Sverige var när Ersta byggde nuvarande sjukhus 1907, säger Stefan Nilsson, direktor.

För sjukhuschef Sara Lindholm Larsson är idag också en viktig dag.
– Vi ser med glädje och förväntan fram emot att flytta in. Nu skapar vi förutsättningar för att växa och utvecklas. Tillsammans ser vi fram emot att välkomna de första patienterna i augusti, säger Sara Lindholm Larsson.

Kort fakta om det nya sjukhuset:

• Har kapacitet för 100 000 patientbesök och kommer på sikt fördubbla Ersta sjukhus kapacitet.
  • Det nya sjukhuset har 90 vårdplatser och i de fem operationssalarna kommer 6 000 operationer kunna genomföras årligen.
  • Projektchef: Jonas Ringström
  • Generalentreprenör: HENT AB
  • Programchef: Klara Persson.
  • Arkitekter: Sjukhuset ritades initialt av Nyréns arkitektkontor i samarbete med RATIO arkitekter. Därefter har det vidareutvecklats av Tengbom arkitekter till sin nuvarande form.