Eriksdagens dagskassa gick till Erikshjälpens arbete för barns rätt till utbildning och fritid. Foto: Jjumba Martin

Second hand-shoppare bidrog med 2,8 miljoner till barns utbildning

När alla Erikshjälpen Second Hands butiker i lördags firade Eriksdagen gick samtliga dagskassor till arbetet för barns rätt till utbildning och fritid. Totalt blev det 2,8 miljoner kronor.

– Jag vill säga ett varmt tack till alla kunder, gåvogivare, kafébesökare och engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till att barn som lever i utsatta livssituationer får det bättre, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Det blev en extra festlig dag i Erikshjälpen Second Hand-butikerna runt om i Sverige när Eriksdagen firades lördagen den 29 augusti. Eriksdagen firas till minne av Erikshjälpens grundare Erik Nilsson, den blödarsjuka pojken som ville uppmuntra andra sjuka barn och vars livsverk fortsätter att förvandla liv runt om i världen.

Under Eriksdagen gick alla Erikshjälpen Second Hand-butikers dagskassor till Erikshjälpens arbete för barns rätt till utbildning och fritid. Att barn får gå i skolan och kan tillgodogöra sig sin utbildning är en mycket viktig faktor för att kunna leva ett självständigt liv som vuxen. Meningsfulla fritidsaktiviteter främjar demokrati och skapar goda sammanhang som förebygger utanförskap.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 17 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, två i Norge samt e-handeln Secondhand.se. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.