Birgit Bergenbrant, Gun-Britt Carlsson och Lena Lavrot välkomnar nya volontärer till Erikshjälpen Second Hand/Etiopienhjälpen i Skärblacka.

Pandemin gör att Erikshjälpen i Skärblacka behöver nya volontärer

När coronapandemin tvingade 70-plussare att vara hemma försvann två tredjedelar av personalstyrkan på Erikshjälpen Second Hand/Etiopienhjälpen i Skärblacka över en natt. Trots det lyckades butiken öka sin försäljning under 2020 – och därmed möjligheterna att stötta barn som lever i utsatthet – men nu är butiken i stort behov av nya volontärer.

– Vi har gjort allt vi har kunnat för att kunna hålla butiken öppen på ett coronasäkert sätt, för att kunna bidra till insatser för barn och familjer i Etiopien i en tid när de kanske behöver det som allra mest. Nu hoppas vi att fler vill komma hit som volontärer så att vi kan fortsätta med vårt viktiga arbete, säger butikschef Birgit Bergenbrant.

I maj är det 25 år sedan second hand-butiken i Skärblacka öppnade och sedan dess har butiken sålt varor för 20 miljoner kronor – pengar som gått till arbetet för barns rättigheter.

– Vi driver butiken helt med volontärkrafter. Vissa perioder har vi också haft personer hos oss som arbetstränat. Privat sponsring täcker våra driftskostnader, så sedan vi öppnade 1996 har vi kunnat skicka ut alla pengar vi sålt för i butiken, säger Birgit Bergenbrant som även hon är volontär.

Coronapandemin har slagit hårt mot butikens personalsituation, på grund av att personer som är över 70 år eller i annan riskgrupp uppmanas att vara hemma.

– De volontärer som fortsatt kan vara i butiken har gjort och gör ett jättejobb. 2020 ökade butiken sin försäljning något jämfört med 2019, vilket är helt fantastiskt med tanke på hur året såg ut. Det visar verkligen vilket otroligt engagemang som finns i Skärblacka-butiken, säger Cathrine Kylesten, regionchef på Erikshjälpen Second Hand, och fortsätter:

– Men att driva butiken med en mindre volontärstyrka än vanligt blir slitsamt i längden. Nu hoppas vi att nya krafter vill komma till butiken, kanske någon som fått tid över när en fritidsaktivitet ställts in eller någon som jobbar hemifrån och inte längre behöver lägga tid på att resa till och från jobbet. Alla insatser är värdefulla och välkomna!

Hur länge det dröjer innan 70-plussare och andra volontärer i riskgrupp kan komma tillbaka till butiken är ovisst och därför kommer Erikshjälpen Second Hand/Etiopienhjälpen nu att söka nya volontärer, genom bland annat sociala medier. Som volontär väljer man själv hur ofta och hur mycket man vill vara i butiken.

– Det ger mycket att vara volontär. Vi har en fin gemenskap i butiken och man känner att man gör nytta. Vi gör ett stort miljöarbete och pengarna vi säljer varor för gör att tusentals barn i Etiopien får en ljusare framtid, säger Birgit Bergenbrant.

Kontakt:

Sofia Denzler, kommunikatör