I juli ökade omsättningen på secondhand.se med 134 procent jämfört med samma månad 2019.

Ny chef och rekordsommar för secondhand.se

Sommaren på Erikshjälpens e-handel secondhand.se har varit något alldeles extra. I juli ökade omsättningen med 134 procent jämfört med samma månad 2019 och i augusti med 94 procent. ”Vi har slagit rekord på rekord och jobbat för fullt med att hinna med tillströmningen av kunder. Det har varit fantastiskt”, säger Erikshjälpen Second Hands nya e-handelschef Frida Espes.

Att många semestrat hemma och kanske undvikit handel i fysiska butiker har troligen gynnat secondhand.se under sommaren, liksom att fler lite äldre personer blivit bekväma med att handla digitalt. Den främsta orsaken till den ökade försäljningen är nog ändå det allt större intresset för att handla hållbart.

– Det är trendigare än någonsin innan att handla second hand, säger Frida Espes.

Inredningsvaror och annat till hemmet har sålt bra under sommaren och det har varit högt söktryck på designklassiker som Rörstrand, Stig Lindberg och Arabia. Damkläder har varit en annan populär kategori.

– Vår största kundgrupp är kvinnor i åldern 25-34 år. Men den grupp som ökar snabbast är våra kunder i åldern 65+. Det är en grupp som ökat stadigt under en lång period, men som tog ett stort kliv framåt när coronapandemin slog till. I dag är 20 procent av våra besökare 65+.

Secondhand.se:s nya e-handelschef Frida Espes är utbildad på Textilhögskolan i Borås och har tidigare jobbat med inköp inom textilbranschen och senast som produktadministratör på secondhand.se. I början av 2020 gick hon in som tf e-handelschef och sedan 1 september är hon ordinarie chef.

– Jag trivs jättebra i den här rollen, men det har minst sagt varit en märklig och tuff period att leda igenom som ny chef, säger hon men tillägger också att med gott samarbete går det att klara det mesta:

– En grupp är alltid starkast tillsammans. Vi vill alla framåt, vilket gör att vi med glädje lägger kontorsjobbet åt sidan om det behövs – och kavlar upp ärmarna för att packa paket eller ta emot inkommande varor. Vi hjälps åt!

Personalen på secondhand.se har också fått en hel del glada ord och tack under sommaren.

– Många kunder uppskattar att vi packar med kärlek och omtanke och vi får många uppmuntrande hälsningar. Det mest unika tack vi har fått är ett hemligt familjerecept som gått i arv från generation till generation – och nu till oss på secondhand.se, säger Frida Espes.

Om secondhand.se

På secondhand.se finns tusentals guldkorn från Erikshjälpen Second Hands butiker runt om i Sverige. Liksom i Erikshjälpens fysiska butiker går allt överskott till sociala och humanitära insatser för barn och familjer.

Secondhand.se öppnade i maj 2018 och har sitt säte i Borås.