I oktober flyttar Erikshjälpen Second Hand i Eslöv till ett centralare läge. Foto: Sofia Denzler

Cityläge nästa för Erikshjälpen i Eslöv

Modernare lokaler på ett centralare läge. Det blir resultatet när Erikshjälpen Second Hand i höst nyöppnar på Västerlånggatan 12. ”En modern second hand-butik i cityläge är precis vad Eslöv behöver. Med det nya läget blir vi mer ett med Eslöv och vi hoppas att många nya kunder ska hitta till oss”, säger butikschef Christel Nilsson.

Erikshjälpen Second Hands butik i Eslöv har legat på Kvarngatan sedan 1996 och byggts ut i omgångar under åren. Under en längre tid har organisationen sökt efter en ny lokal och på Västerlånggatan 12, i samma fastighet som Coop, fann man till slut både den perfekta lokalen och det ultimata centrala läget.

Utökade öppettider

Den totala ytan är mindre, cirka 800 kvadratmeter jämfört med nuvarande dryga 1 600. Men för kunderna blir det ytmässigt ingen märkbar förändring, då det i den nya butiken frigörs mer försäljningsyta eftersom butiken inte kommer att ha någon beredning. I samband med flytten kommer också öppettiderna att utökas.

– Butiken ska förses med varor från vår hubb i Lund. Butiken i Eslöv kommer fortfarande att ha en gåvomottagning, men själva lagerhanteringen och beredningen av varorna sker i hubben i Lund, som också kommer att förse vår nya butik i Ystad med varor. Hubben möjliggör ett mer effektivt arbetssätt och ger oss också möjligheter att öppna butiker på mer centrala lägen och därmed öka tillgängligheten till att handla second hand, säger Jonathan Egerbo, regionchef på Erikshjälpen Second Hand.

Flytt i oktober

Flytten till Västerlånggatan 12 sker under oktober månad.

– Det här blir ett jättelyft för Eslöv! Den nya butiken kommer verkligen att bli en upplevelse för kunden och vi hoppas att många nya kunder och volontärer ska hitta till oss. Vi tror på en ökad försäljning och därmed möjlighet att bidra med större överskott till Erikshjälpens arbete för barnen och världen de drömmer om, säger butikschef Christel Svensson.

I samband med flytten övergår också butiken från att drivas i samarbete med Eslövs Biståndscenter till att bli helägd av Erikshjälpen Second Hand.