"En mer korrekt bild än den Janssen visar upp i sin annons skulle vara en äldre kvinna som efter ett års användning av Spravato utvecklat ett beroende"... Foto: STUDIO GRAND WEB (AdobeStock.com)

Lanseringen av Spravato har börjat

Nu sprider läkemedelsföretaget Janssen en annons med syfte att sälja in Spravato hos möjliga förskrivare. Enligt lagen ska informationen om produkten i en annons vara aktuell, saklig och balanserad.

I USA har man kommit fram till att aggressiv marknadsföring riktad direkt mot konsumenterna är en av de stora anledningarna till opiodkrisen som dödat hundratusentals amerikaner i överdoser under de senaste åren. I Sverige är det enligt läkemedelslagen (2015:315) endast tillåtet att rikta marknadsföring av receptbelagda läkemedel till vårdpersonal. Det vill säga personer som får förskriva eller lämna ut läkemedel, till exempel läkare sjuksköterskor, apotekspersonal och veterinärer. Lagen är till för att främja en ändamålsenlig användning av produkten genom aktuell, saklig och balanserad information för de som har kunskapen att bedöma dem.

Janssen bearbetar den svenska marknaden

I föreskrifterna framgår bland annat att marknadsföringen av ett läkemedel till alla delar måste överensstämma med produktresumén. Reklam och information får alltså bara berätta om de faktiska egenskaper som produkten är registrerad för. Påståenden om produktens effekter behöver ha vetenskapliga belägg med referenser till dessa. Janssen börjar nu bearbeta den svenska marknaden för att börja saluföra Spravato. Givetvis blir annonser i fackpressen ett medel. Ovanstående annons, publicerad i tidningen Svensk Psykiatri som ges ut av Svenska Psykiatriska Föreningen, alltså fackpress.

Extremt övertydlig Spravato-annons

På vilket sätt skiljer sig denna annons från en annons riktad till en allmänhet? Inte mycket. Kanske är det något mer text än vad vi vanliga ickepsykiatriska dumjävlar skulle få oss till livs, men det mest talande i annonsen är bilden med det extremt övertydliga budskapet: ”Den unga vackra kvinnan som genom Spravato har spräckt det depressiva gråa skalet och nu strävar mot ljuset och den eviga lyckan.”
Janssen gör uppenbarligen en bedömning om att svenska psykiatriker i gemen är mottagliga för den här sortens reklam. De har troligen rätt. Frågan är om det finns någon svensk yrkesgrupp som är mer positivt inställda till gamla och nya psykofarmaka än just psykiatriker. Då gäller det för Janssen att bara följa strömmen. Frågan är om medlemmarna i Svenska Psykiatriska Föreningen har kunskapen att bedöma den utifrån ett kritiskt perspektiv som betonar preparatets dåliga effekt, dess extremt höga pris och den stora risken för biverkningar? Eller om det är bildens budskap som fastnar och gör att man börjar förskriva ämnet. Man kan också tolka bilden som att det är en kvinna som just lämnat den trista vardagen bakom sig genom en ketamintripp och hallucinerar i en nära döden-upplevelse där hon skådar ljuset i tunneln, eller liknande. Så som ketamin också fungerar.

Kvinnor viktig kundgrupp för psykofarmakatillverkare

Läkemedlet Preludin

Det är ingen slump att det är en kvinna på bilden. Kvinnor är alltid en viktig kundgrupp för tillverkare av psykoaktiva ämnen. Titta till exempel in den gamla annonsen för Preludin. Man blev inte bara pigg av detta amfetaminliknande ämne utan också smal och troligtvis också lite kåt. Ett ämne som fick dras tillbaka eftersom det ställde till med skador på användarna då det var beroendeframkallande.

Eller den för valium som går på exakt samma tema som Spravato. Idag är det allom bekant att Vailum ställde till med ett helvete för många användare. Andemeningen i annonserna är glasklar: Gråa, tråkiga, tjocka kvinnor ska bort. Fräscha, glada, smala kvinnor ska fram. Och psykofarmaka är, och har genom historien alltid varit, hjälpmedlet för detta.

En mer korrekt annons för Spravato…

En mer korrekt bild än den Janssen visar upp i sin annons skulle vara en äldre kvinna som efter ett års användning av Spravato utvecklat ett beroende och som fortsatt får preparatet för att hålla abstinensen borta eftersom hennes läkare tolkar den som ett återfall i depression.
Hon är bunden till mottagningen hon går på eftersom hon måste ta preparatet varje eller varannan vecka och då måste spendera en hel dag på mottagningen tillsammans med den trevliga personalen. Hon har en kronisk blåskatarr som en biverkan av esketaminet och därför lite svårt att hålla tätt, liksom att hon drabbas av hallucinationer och medvetandestörningar i samband med intaget av preparatet. Ibland tänker hon att det vore mycket bättre om hon bara hade de där träffarna inne på mottagningen med den trevliga personalen och struntade i medicinen. Det skulle nog hjälpa lika mycket om inte mer. Den enda glada figuren i en sådan korrekt annons är tillverkaren herr Janssen som skrattar hela vägen till banken.

Men sånt kan man ju inte visa i en annons. I alla fall inte om man är en läkemedelstillverkare.

Skribent: Per Sternbeck

Läs vår artikelserie om Spravato, Janssen och Ketamin