Foto: Africa Studio

Legalisering av droger

Det går en våg av legalisering av marijuana över världen. Enligt förespråkarna ska en legalisering lösa en rad problem och ge, bland annat, en minskad kriminalitet och minskade intäkter för den organiserade brottsligheten.

Legalisering?

I Sverige befinner vi oss i det andra hörnet med en ganska hård nolltoleranspolitik mot personer som använder narkotika. I podden diskuterar vi olika aspekter av legalisering och ingen är direkt förtjust över fenomenet i ett socialpolitiskt eller för den delen, samhällspolitiskt perspektiv. För visst är det så att många som röker på hellre gör det än engagerar sig politiskt för att förändra samhället.

För att göra en parafras på Karl Marx: ”Marijuana är ett opium för folket” .
Lyssna på podden, vad tycker du?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Föreningen Equal i Stockholm