LOS Energy följer utvecklingen på energimarknaderna på nära håll och sänder en marknadsuppdatering varje vecka.

​Ingen utsläppsökning trots ekonomisk tillväxt

Koldioxidutsläppen kopplade till global energiproduktionen var, enligt det internationella energiorganet (IEA), oförändrade 2016 jämfört med 2015.

Utsläppssiffrorna har faktiskt inte förändrats under de senaste tre åren. Detta är en extra glädjande siffra eftersom världen under samma period har haft ekonomisk tillväxt.

Från fossil för förnybar energi
USA är bäst i klassen. Amerikanernas energiproduktion är nu på 1992 års utsläppsnivå. Under denna 25-årsperiod har den ekonomiska tillväxten legat på hela 80 procent. Huvudskälet till att vi inte sett någon utsläppsökning är övergången till mer förnybar energiproduktion samt naturgas världen över.

Vårens franska presidentval kan ge konsekvenser för det nordiska elpriset
De franska presidentkandidaterna säger att de vill införa ett prisgolv på koldioxid. De konservativas kandidat, François Fillon, vill införa 30 euro/ton som minimipris, medan den oberoende motkandidaten Emmanuel Macron talar om ett minimipris på 100 euro/ton till år 2030. Som jämförelse kan vi nämna att dagens utsläppspris ligger på endast fem euro per ton.

Ett prisgolv på koldioxidutsläpp skulle göra den franska kolkraften olönsam och kan därför få konsekvenser för elexporten mot Tyskland. Och om Tysklands elflöde påverkas, påverkas även elflödet mellan Europa och Norden.

Frankrikes nuvarande president, François Hollande, har redan försökt att införa ett prisgolv på koldioxid, hittills utan att lyckas.