Brf Hammarby Kaj

Brf Hammarby Kaj tar stora steg mot hållbarhet – satsar på geoenergi och sänker energikostnaderna med 80% tillsammans med Ferla

Ferla har tecknat ett avtal med Brf Hammarby Kaj för att genomföra en omfattande energientreprenad på fastigheten Bådan 1, som ett viktigt steg i föreningens resa mot en förbättrad energiklassning. Projektet, som utvecklades mellan 2022 och 2024, kommer att realiseras under 2024–2025.

I våras tog vi det första steget genom att installera solpaneler och batterier. Nu tar vi nästa steg för att minska våra kostnader för köpt energi och samtidigt sänka vårt klimatavtryck. När projektet är driftsatt har vi gått från energiklass E till energiklass C med god marginal. När vi blivit bekanta med systemen hoppas vi till och med kunna nå energiklass B,” säger Peter Nordström, projektansvarig för Brf Hammarby Kaj.

Brf Hammarby Kaj, vars byggnad uppfördes 2002, är ett 55+ boende med 82 lägenheter, beläget i Hammarby Sjöstad. Fastigheten omfattar totalt cirka 9 000 m² A-temp. Föreningen arbetar aktivt med att förbättra både den ekonomiska situationen och miljöavtrycket för de boende.

Utöver det hållbara energiarbetet erbjuder föreningen en rik och aktiv fritid för sina medlemmar, med många aktiviteter som drivs av medlemmarna själva. Här arrangeras allt från studiecirklar och föredrag till promenader och temabaserade evenemang.

Energientreprenaden som Ferla genomför omfattar installation av geoenergi med 13 energibrunnar, var och en på 400 meters djup. Frånluftsåtervinning installeras på den del av fastigheten som vetter mot Korphoppsgatan, vilket kommer att bidra till att återladda energin i systemet.

Att investera i geoenergi och frånluftsåtervinning är ett stort steg mot framtidens hållbarhet. Det visar föreningens engagemang för att skapa en energismartare och grönare framtid, både ekonomiskt och miljömässigt. Vi på Ferla är stolta över att få vara en del av den här resan,” säger Patrik Lindgren, affärsutvecklare på Ferla.

Projektet förväntas generera ett positivt kassaflöde redan från år ett, med en betydande minskning av kostnaderna för inköpt energi. Energiinköpet för uppvärmning och varmvatten kommer att minska med nästan 80 %, för att ersättas av lokalt förnybar energi. Vilket ihop med tidigare investeringar i solceller och batterier kommer att minska föreningens klimatpåverkan avsevärt. När den nya energiklassen är verifierad kommer även grön finansiering att bli aktuell för föreningens lån.