Vetenskapsveckan i ny tappning genom samarbete med näringslivet och Campus Ängelholm

Årets upplaga av Vetenskapsveckan närmar sig. Genom samarbete med Campus Ängelholm och Ängelholms Näringsliv tar vi ett större tag om evenemanget i år och utökar programmet med spännande inslag från framgångsrika lokala företag.

Sedan ett par år tillbaka arrangerar vi Vetenskapsveckan i Ängelholm, där skolelever får träffa doktorander. Evenemanget brukar krönas med en vetenskapskväll där allmänheten bjuds in att lyssna till föreläsningar och panelsamtal med professorer.

Frank Fredriksson som är lärare på Ängelholms gymnasieskola och initiativtagare till Vetenskapsveckan ser arrangemanget som en möjlighet att väcka nyfikenhet och intresse hos barn och ungdomar för vetenskap och forskning. Här kan eleverna hitta motivation och driv ur ett annat perspektiv än den vardagliga läsningen och skolarbetet.

– Lär du dig förstå forskningsrelaterade frågor ökar sannolikheten att du lär dig ta välgrundade beslut och bli en kritiskt tänkande invånare, säger Frank Fredriksson som också ser en stor utvecklingspotential för Vetenskapsveckan.

I år breddas evenemanget genom ett nytt samarbete med Campus Ängelholm och Ängelholms Näringsliv. Utöver den sedvanliga vetenskapskvällen med professorerna får elever, företagare, ängelholmare och alla som vill komma, även möjlighet att ta del av de spännande världarna hos några av de framgångsrika lokala företagen under veckan.

– Tack vare samverkan över traditionella gränser kan vi erbjuda en hel vecka av intressanta föreläsningar i Ängelholm som är öppna för alla. Nu hoppas jag att så många som möjligt tar vara på chansen att ta del av denna samlade kunskap som vi har i vår region, säger Andreas Jarud, vd Ängelholms Näringsliv.

– Genom samarbetet med Ängelholms gymnasieskola och Ängelholms Näringsliv hoppas vi kunna skapa ett intresse och nyfikenhet för högre utbildningar och för etableringen av Campus Ängelholm samtidigt som elever och allmänhet får inblick i några av våra framgångsrika företag i Ängelholm, säger Bo Gustav Snygg, projektledare för Campus Ängelholm.

Vetenskapsveckan äger rum på Rönnegymnasiet den 20-24 mars. Här bjuds besökarna på panelsamtal, dryck, mingelmat och spännande föreläsningar inom teknik, hälsa, energi och stadsutveckling. Vetenskapsjournalisten och författaren Peter Sylwan är moderator under hela veckan.

Allt är kostnadsfritt och ingen föranmälan krävs. Den som vill komma behöver bara dyka upp oavsett om man vill vara med på allt eller valda delar.

Veckans program i korthet

Måndag 20/3 Invigning
Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande, Kristina Magnusson kommundirektör Ängelholms kommun, Andreas Jarud, vd Ängelholms Näringsliv, Bo-Gustav Snygg, projektledare Campus Ängelholm.

Från startup till industriledare, hur var det möjligt?

Halldora von Koenigsegg, COO - Koenigsegg Automotive AB

Tisdag 21/3 Innovation för framtidens hälsosystem
Richard Frobell, sjukhuschef Ängelholms sjukhus, Hälsostaden

Onsdag 22/3 Fem föreläsningar om utsläppsminskningar, antikroppar, mikrofludik till vår tjänst, framtidens kraftgenerering samt hur byggnadsdesign och hälsa kan höra ihop.

• Lars Nilsson, professor Lunds tekniska universitet, energiomställning – el och transport
  • Mats Ohlin, professor Lunds tekniska universitet, immunteknologi
  • Johan Nilsson, docent Lunds tekniska universitet, biomedicinsk teknik
  • Magnus Genrup, professor Lunds tekniska universitet, kraftverksteknik
  • Marie-Claude Dubois, professor Lunds tekniska universitet, energi och byggnadsdesign

Torsdag 23/3 Airson - framtiden är elektrisk
Dan Kristensson, vd, Airson Engineering AB

Fredag 24/3 Ett attraktivare Ängelholm (frukostföreläsning)
Dag Thulin, marknads- och projektutvecklingschef, Backahill

Läs mer om föreläsningarna och evenemanget

Mer som händer

Under Vetenskapsveckan kommer även doktorander från Lunds universitet att besöka Ängelholms gymnasieelever genom projektet Doktorander i Lärande (DiL).
Doktorander i Lärande

För frågor kontakta:

Frank Fredriksson, gymnasielärare och initiativtagare till Vetenskapsveckan, Ängelholms kommun
frank.fredriksson@engelholm.se

Bo-Gustaf Snygg, projektledare Campus Ängelholm