200 sängar lastades av utanför Kungshaga på måndagsförmiddagen. Foto: Victor Larsson/Ängelholms kommun

Tillsammans rustar Ängelholm för att välkomna flyktingar från Ukraina

I Ängelholm är det full fart med förberedelserna för att ta emot flyktingar från krigets Ukraina. På måndagen lastades 200 sängar och madrasser av en lastbil från Ljungbyhed. Sängarna ska möblera rummen på de boenden som kommunen nu gör klara för inflyttning.

Det är fastighetsbolaget Annehem som bidrar med sängar och madrasser. Annehem äger fastigheterna på de två tidigare flygflottiljerna F10 i Valhall Park och F5 i Ljungbyhed. Sängarna har använts i samband med skol- och lägerverksamhet i Ljungbyhed under många år.

Gustav Eriksson, förvaltningschef på Annehem var snabbt med på noterna när kommunstyrelsens ordförande Robin Holmberg kontaktade honom i slutet av förra veckan.

– Självklart vill vi hjälpa till med det vi kan, säger Gustav Eriksson. Det känns riktigt bra att kunna bidra på det här sättet.

– Det här är ett riktigt bra exempel på vad vi i Ängelholm kan åstadkomma när vi arbetar tillsammans, kommunen och näringslivet, säger Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande. Ofta finns hjälpen bara ett sms eller ett telefonsamtal bort.

Migrationsverket har bett Sveriges kommuner om hjälp för att ta emot människor som flyr från kriget i Ukraina. Ängelholms kommun har svarat att man med kort varsel kan ta emot 237 personer. På tisdag den 15 mars ska det finnas mat och husrum för 37 personer och på torsdag den 17 mars för ytterligare 70 personer.

Kommunens medarbetare och personal från fastighetsbolaget Ängelholmslokaler gör nu allt för att färdigställa lokalerna i tid. Förutom möbler ska det städas, fyllas på med förbrukningsartiklar, lagas lås m.m. De lokaler som kommer att användas i första hand två tidigare HVB-hem i Munka Ljungby och äldreboendena Kungshaga och Karlsgården som står tomma inför ombyggnad och renovering. Kungshagas äldreboenden har 71 rum och Karlsgården 20 rum.

– Det känns verkligen bra att vi tillsammans med näringslivet och med lokala hjälporganisationer kan lösa behov så snabbt. Det är så här vi lever vår vision om att vi tillsammans kan göra det omöjliga möjligt. Vi vill verkligen ta emot de som flyr från Ukraina så bra som det är möjligt. Och jag hoppas att det här också kan inspirera andra att hjälpa till i det här allvarliga läget, säger Robin Holmberg.

På kommunens webbplats engelholm.se finns en särskild sida om Ukraina och läget i omvärlden som uppdateras löpande och ger svar på vanliga frågor.

Bild: Kommunstyrelsens ordförande Robin Holmberg och förvaltningschef Gustav Eriksson från Annehem Fastigheter AB. Foto: Victor Larsson/Ängelholms kommun

För frågor kontakta:

Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande (M)
E-post: robin.holmberg@engelholm.se