Markeringen i flygfotot visar en ungefärlig markering av området som kallas Södra sjukhusområdet

Södra sjukhusområdet bästa platsen för Campus Ängelholm

Södra sjukhusområdet är den mest lämpliga platsen för ett nytt campus för högre utbildning i Ängelholm.

– Området är perfekt för Campus Ängelholm. Det ligger centralt, här finns fina grönområden och det är nära till kommunikationer med buss, tåg, flyg eller bil. Det blir en viktig kunskaps- och mötesplats mitt i centrum, säger Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande (M).

Södra sjukhusområdet ägs idag av Hälsostaden Ängelholm AB, men är nu ute till försäljning. Ängelholms kommun är intresserad av att köpa området för att trygga stadens framtida möjligheter till utveckling samt för att göra det möjligt att etablera ett campus på området.

–Det finns en bred politisk enighet om att Campus Ängelholm bör etableras på Södra sjukhusområdet, säger Robin Holmberg.

Den 5 november 2021 tecknades en avsiktsförklaring kring ett fördjupat samarbete mellan Ängelholms kommun, Högskolan i Halmstad och Ängelholms Akademi. Det gemensamma målet är att det ska finnas ett centrum för högre utbildning i ett campusområde. Campus Ängelholm ska, förutom utbildningar, erbjuda ett attraktivt studentliv, kreativa mötesplatser och studiemiljöer samt boendemöjligheter för studenter.

–Vi har redan lagt grunden med en gemensam målbild om ett campus som främjar framtidens kompetensförsörjning och som ger helt nya möjligheter för ängelholmarna, både ungdomar och äldre, att ta del av attraktiva utbildningar på hemmaplan. Nu vill vi ta nästa steg, säger Lars Nyander, kommunstyrelsens andre vice ordförande (S).

Ängelholms kommun har sedan tidigare fört dialog med Hälsostaden om en utveckling av Södra sjukhusområdet till campus. Nu har Hälsostaden påbörjat en försäljningsprocess på den öppna marknaden. Ängelholms kommun äger frågan om hur marken ska planeras och användas i framtiden genom det så kallade kommunala planmonopolet. Det har lett till att kommunen fått många frågor om hur planerna för Södra sjukhusområdet ser ut.

– Vi vill vara helt öppna med hur vi ser på områdets framtida användning. Inriktningen i första hand är att området ska planläggas för ett campusområde. Det finns inga förutsättningar att pröva någon annan verksamhet förrän frågan om nytt campus är avgjord, säger Liss Böcker, kommunstyrelsens förste vice ordförande, (C).

Utöver campus ser kommunen positivt på etablering av verksamheter och bostäder som har direkt koppling till utbildningsverksamheten.

Att bygga bostäder frikopplat från campus är inte aktuellt i närtid. Ängelholms kommun arbetar just nu med flera stora nybyggnadsområden som till största delen ska bli bostäder. Det rör sig totalt om över 6000 nya bostäder under de närmaste 15-20 åren. Innan dessa områden är färdigutvecklade finns det små förutsättningar att exploatera ytterligare ett stort centrumnära bostadsområde på Södra sjukhusområdet.

Kontakt och mer information:

Robin Holmberg (M)
Kommunstyrelsens ordförande