Rapport från kommunstyrelsen 10 juni

Ny lokal för fritidsgården MK-huset

Kommunstyrelsen beslutade att inleda förhandlingar gällande ny lokal för fritidsgården MK-huset, som idag håller till i Tingshuset. Varken personal eller ungdomar tycker att Tingshuset fungerat som en bra lokal och Tingshuset har varit en tillfällig lösning sedan flytten från Café Källan. Ett nytt alternativ har presenterats i form av lokal på Skolgatan vid Stadsparken och nu önskar man gå vidare med planerna på att flytta verksamheten dit.

Användandet av Stortorget i samband med Ängelholms 500-årsjubileum

Kommunstyrelsen tog beslut om att upplåta Stortorget till 500-årsjubileet under jubileumsåret. Under 2016 placeras torghandlarna istället längs Rönnegatan och erbjuds enhetliga bodar som tas fram i samarbete med byggymnasiet. Torghandlarna har ställt sig positiva till förslaget efter dialog med projektledaren för 500-årsjubileet.

Gåva genom testamente

Kommunstyrelse tog tacksamt emot en gåva till de boende på äldreboende i Munka Ljungby. Genom en privatpersons testamente har Ängelholms kommun erhållit drygt 2 miljoner kronor som enligt testator ska gå till just äldreboende i Munka-Ljungby. Kommunstyrelsen beslutade att summan ska delas upp över 10 år där man varje år får drygt 200 000 som ska gå till trivselåtgärder med syfte att höja livskvaliteten för de boende.

Ombyggnation av Stadshuset

Kommunstyrelsen tog beslut om att en ombyggnation av Stadshuset ska genomföras. Stadshuset togs i bruk 1975 och sedan dess har, bortsett från kundtjänst och sammanträdeslokaler, endast mindre ombyggnationer och renoveringar genomförts. Som alternativ har även frågan om ett nytt stadshus belysts men kommunstyrelsen såg en ombyggnation som ett bättre alternativ. Man yrkade även på tillägg om att en politisk styrgrupp bildas för ombyggnationen. Dessutom ska en byggteknisk undersökning göras för att säkerställa att Stadshuset klarar en ombyggnad och man la även till att målsättningen måste vara att minimera antal externa hyreskontrakt.

Lunnamöllan

Kommunstyrelsen föreslog kommunfullmäktige besluta att behålla Lunnamöllan i kommunal regi genom det kommunala bolaget AB Ängelholmslokaer.

Kommunledningskontoret fick 2012 i uppdrag att uppta förhandlingar om försäljning av Lunnamöllan och skötselavtal för dammanläggningen. Men under fortsatt beredning har förslag väckts om att kommunen ska behålla Lunnamöllan i egen ägo genom det kommunala bolaget AB Ängelholmslokaer för förvaltning, vilket blev fallet.

Detaljplan för sjukhusområdet samt Exploateringsavtal med Hälsostaden AB

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att anta den nya detaljplanen för Sjukhusområdet. Dessutom föreslog kommunstyrelsen även att kommunfullmäktige godkänner exploateringsavtalet som bland annat bekräftar att Hälsostaden AB betalar 1/3 av totala investeringskostnaden för gång- och cykelvägsbron över Rönne å.

Lars Nyander (S)

Kommunstyrelsens ordförande

lars.nyander@engelholm.se

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se