Pressinbjudan: Uppvaktning för rådigt ingripande

Den 28 maj tidigare i år hamnade två paddlare i sjönöd i Skälderviken cirka trehundra meter från land. Olyckan skedde sedan deras kanot slagit runt i vattnet. I väntan på att räddningstjänsten skulle anlända till platsen simmade två privatpersoner ut med en livboj för att hämta in personerna i nöd. Det hela slutade bra och de två nedkylda kanotisterna åkte till ambulans med endast lindriga skador.
- En modig insats att undsätta de nödställda, menade Ronny Lundgren på Räddningstjänsten Skåne Nordväst efteråt.

Den 6 september i Stadshuset kl. 14:00 kommer den modiga det rådiga ingripandet att rädda kanotisterna uppvaktas. Uppvaktningen kommer att ske från Ängelholms kommun, Svenska Livräddningssällskapet (SLS), Räddningstjänsten Skåne Nordväst (RSNV), samt Flyg och Sjöräddningscentralen (JRCC).

Kontaktperson:

Bengt-Ove Olsson

Enhetschef Beredningsstödet

(+46)431 46 81 34

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se