Ny lag om livsmedelshantering - så vet du om du berörs

En ny lagstiftning om livsmedelshantering innebär att fler företag än tidigare räknas som livsmedelsverksamhet. Från och med den 1 juli kan även företag som tillverkar, importerar eller säljer produkter som ska användas för livsmedelshantering, behöva vara registrerade som livsmedelsföretag.

De nya reglerna gäller för kontaktmaterial, alltså material som kommer i kontakt med livsmedel. Det kan vara allt från förpackningar, plastpåsar eller plastfilm till köksredskap, bestick och sugrör.

Den nya lagen innebär att företag som hanterar kontaktmaterial också behöver följa lagstiftningen. Därför kan de behöva registrera sig som livsmedelsföretag hos kommunen, som är kontrollmyndighet.

Syftet är säkrare livsmedelshantering

Lagen innebär en tydligare reglering och hantering av produkter.

-De nya reglerna ska begränsa mängden kemikalier som förs över till livsmedel. Det är ännu ett steg för att skydda konsumenten, säger Malin Pommer som är enhetschef på livsmedels- och tillståndsenheten på Ängelholms kommun.

Lagen trädde i kraft redan den 1 augusti 2023, men under en övergångsperiod har berörda företag haft möjlighet att ställa om för att kunna leva upp till de nya lagkraven. Men från den 1 juli i år ska alltså alla företag som berörs vara registrerade, annars riskerar man att behöva betala en sanktionsavgift.

Det finns också vissa undantag från lagstiftningen. Om du redan är registrerad som livsmedelsföretag behöver du inte registrera dig på nytt. Också verksamheter som hanterar mindre volymer kan vara undantagna från de nya reglerna.

Om du är osäker på vad som gäller för dig

Ängelholms kommun har tagit fram information om den nya lagstiftningen, dels på webben men också direkt till de företagare som berörs av kraven. Syftet är att nå ut till alla som behöver registrera sig före den 1 juli.

-Samtidigt finns det företag som vi inte känner till och inte haft kontakt med tidigare, och dem kan vi inte kontakta direkt. Därför är det viktigt att man som företagare kontrollerar om man berörs av kraven, säger Malin Pommer och fortsätter:

-Vi vill ge våra företagare i kommunen rätt förutsättningar för att följa de regler som gäller. Därför vill vi gärna att man hör av sig till kommunen, om man är osäker på om man berörs av de nya kraven.

Hit kan du vända dig med frågor om den nya lagstiftningen:

Kontakta kommunens kundtjänst på 0431-870 00 och fråga efter livsmedelsinspektör, alternativt mejla till mattias.stenstrom@engelholm.se