Nu kan ängelholmarna få sms om vattenläckor och andra stora driftstörningar

Nu kan ängelholmarna få sms om vattenläckor och andra stora driftstörningar

Från och med nu kan kommuninvånarna få sms från Ängelholms kommun om det sker en större vattenläcka eller någon annan driftstörning som påverkar många.

På engelholm.se kan besökarna alltid se om det finns några aktuella driftstörningar som påverkar kommunens service och tjänster. Och vid större driftstörningar kan invånarna från och med nu även få sms av kommunen, till exempel om de skulle påverkas av en större vattenläcka.

– Att invånarna kan ta del av kommunens information på ett enkelt sätt är viktigt. Det är därför bra att kommunen skickar ut sms vid driftstörningar. Det både förenklar och tillgängliggör för invånarna att ta del av den information som berör dem, säger kommunstyrelsens ordförande Robin Holmberg (M).

Den som inte vill ha sms från kommunen kan avregistrera sig från utskicken på engelholm.se/sms.

När kommunen skickar ut sms kommer ett urval att göras beroende på vilka som påverkas av den aktuella driftstörningen. De flesta kommer att få sms automatiskt eftersom telefonnummer hämtas från teleoperatörernas databaser. Men det finns några undantag då man behöver registrera sig för att få sms-utskicken. Det är till exempel om man:

• har skyddat nummer
    • har oregistrerat kontantkort
    • äger ett hus på en adress som man inte är skriven på
    • har ett företagsabonnemang
    • är anhörig till exempelvis en äldre som bor på ett av kommunens äldreboenden och man vill ha information om störningar som kan beröra den äldre

Information om mycket stora samhällsstörningar som hotar liv, hälsa, egendom eller miljö kommuniceras genom Viktigt meddelande till Allmänheten (VMA) och inte genom kommunens sms-tjänst.

Läs mer om sms-tjänsten

För frågor kontakta
    Christine Filipazzi Zackrisson, projektledare för införandet av sms-tjänsten, Ängelholms kommun
    christinefilipazzi.zackrisson@engelholm.se