Mattävling för högstadieelever på jubileumsscenen

På lördag kommer högstadieelever, tillsammans med välkända kockar från Ängelholm, tävla om att få komponera en jubileumsmåltid som sedan ska serveras på den officiella födelsedagen i oktober. Tävlingen sker publikt på Stortorgets jubileumsscen.

Idén föddes tidigt under planeringen av jubileumsaktiviteterna, när Jennie Andersson (dåvarande måltidschef) och Per Wikström (gruppledare på restaurangskolan på Valhall) träffade jubileumsgeneralen Karin Tingstedt.

– Ängelholm är en mycket framstående matkommun och flera framgångsrika kockar har varit elever på restaurangskolan. Dessutom ligger mattävlingar verkligen i tiden så det kändes som ett bra arrangemang, berättar Karin Tingstedt.

Alla kommunens högstadieelever fick chansen att anmäla ett lag genom att skicka in förslag på en huvudrätt och en efterrätt dem ville tillaga i en eventuell final. Den enda riktlinjen var att huvudrätten skulle bestå av kyckling, berättar Per Wikström.

Efter långt övervägande valdes fem lag ut med tre elever i varje och nu på lördag sker finalen på jubileumsscenen med start kl. 11.00, då det blir upp till bevis.

Flera kända ängelholmskockar kommer också hem för att hjälpa till och coacha lagen under tävlingen; Frida Nilsson, Pi Lee, Anna Borgskog och Jesper Bogren. Dessutom medverkar Jonas Nyberg och Rikard Nilsson kommer vara konferencier under dagen.

Mattävlingen inleds på jubileumsscenen på Stortorget kl. 11.00. Mellan kl. 12.00 – 12.30 genomförs det fjärde Oväntade Möten med Pelle Sköldbäck och Mohammad Alasmar. Därefter utser en jury vinnarmåltiden.

Kontaktperson Ängelholm 500 år
Karin Tingstedt, jubileumsgeneral
karin.tingstedt@engelholm.se

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se