Matglädje, kvalitet, delaktighet och service ska skapa den bästa måltidskommunen

Igår godkände Kommunfullmäktige i Ängelholm kommunens nya måltidspolicy. I denna anges bland annat att måltidsverksamheten i kommunen ska präglas av kvalitet, service, matglädje och delaktighet. Måltidspolicyn ska styra verksamheten i riktningen att skapa en större matglädje för både matgäster och medarbetare.

- Med denna måltidspolicy tar vi ett helhetsgrepp kring måltiden i Ängelholms kommun. Målsättningen är att bli den bästa måltidskommunen i landet, säger Jennie Andersson, måltidschef, som tillsammans med tidigare barn- och utbildningsnämnden samt socialnämnden tagit fram policyn.

Efter att kommunen ställt höga krav vid den senaste livsmedelsupphandlingen serveras idag mat baserad på lokala råvaror i skolan och i äldrevården. Kött från skånska gårdar, potatis från Halmstad och morötter från Strövelstorp.

- Förutom satsningen på naturliga råvaror lägger vi vikt vid att maten lagas från grunden. Denna policy medverkar till att barn och äldre får bra mat varje dag, konstaterar Jennie Andersson.

Policyn är tydlig med att prioritera närodlat och efterhand öka andelen ekologiska råvaror.

- Vi är överens om att den mat som serveras ska hålla en hög kvalitet och vara näringsriktigt sammansatt. En lugn och tilltalande måltidsmiljö eftersträvas samtidigt som luncherna i huvudsak ska förläggas mellan 11.00-13:00 varje dag. I samband med att policyn antagits beslutades också om en uppföljning efter 12 månader för att kvalitetssäkra verksamheten, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander.

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se