Ängelholms kommun arbetar offensivt för ökad service till företagen

I dag släppte Svenskt Näringsliv sin årliga ranking av det lokala företagsklimatet i Sverige.Syftet med rankingen är att visa var i landet företagen upplever att det är bäst att starta och driva företag. Ängelholms kommun får en likvärdig poäng som tidigare år, men tappar trots det några placeringar till plats 32.

– Undersökningen ger oss en viktig indikation om hur vi uppfattas som kommun. Det måste vi ta på allvar. Vi arbetar hårt för att stödja både befintliga företag och ge service till företag som vill etablera sig i kommunen, vilket vi också får många positiva bekräftelser på, säger Mikael Fritzon, chef för huvuduppdrag Samhälle i Ängelholms kommun.

Men trots att kommunen har tappat placeringar ligger Ängelholm relativt stabilt kring samma poäng som i fjol.

– Den främsta anledningen till att kommunen sjunker i ranking är att andra kommuner förbättrat sitt resultat, säger Pernilla Fahlstedt, Miljö- och byggchef i Ängelholms kommun.

Svensk näringslivs ranking är främst en attitydundersökning där enkäter till företagare ligger till grund för resultatet. Det resultatet ger inte någon samsständig bild av den statistiska delen som också utgör underlag för rankingen och som årligen tas fram av SCB. Siffrorna visar att kommunen presterar bättre än tidigare år, till exempel är andelen företagssamma individer i Ängelholm högre nu än något tidigare år. Dessutom har kommunen blivit bättre i fem av sex statistiska faktorer. De är bland annat gällande marknadsförsörjning, entreprenader, andel i arbete, företagande samt nyföretagsamhet.

– Vi arbetar med ständiga förbättringar i hela vår organisation. Ett exempel på det är den företagsklimatgrupp som bildades tidigare i år och som samordnar arbetet med kommunala aktiviteter som gynnar näringslivet. Vi har även företagslotsen som är en kostnadsfri service som samordnar och förenklar företagens kontakter med kommunen.

Dessutom bidrar kommunen genom upphandling av varor och tjänster till det lokala näringslivet, säger Mikael Fritzon.

För mer information och kontakt:
Mikael Fritzon, chef för huvuduppdrag Samhälle.
Mikael.Fritzon @Engelholm.se

Pernilla Fahlstedt, Miljö- och byggchef