Visionsbild: Odalen Fastigheter

Klart vem som bygger modernt äldreboende på Fridhem

Det blir Odalen Fastigheter som vinner Ängelholms kommuns upphandling om att bygga ett nytt äldreboende på Fridhem i Ängelholm. Det nya äldreboendet kommer att ha 80 vårdplatser och beräknas vara i drift i slutet av 2023.

Nu står det klart att det blir Odalen Fastigheter tillsammans med Samhällsbyggnadsbolaget i Norden (SBB) som kommer att bygga ett nytt äldreboende med 80 vårdplatser på Fridhem. Nu ska upphandlingen för driften på det nya boendet att påbörjas. Om allt går som planerat kommer det nya boendet vara färdigt i november 2023.

– Det här är ett projekt med höga ambitioner och ett stort lyft för äldreomsorgen i Ängelholm, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda ett fräscht och modernt äldreboende i en trivsam och vacker miljö på Fridhem, säger Ingela Sylwander (M), ordförande i nämnden för omsorg och stöd.

De 80 boendeplatserna planeras i en byggnad som ska bli drygt 6 400 kvadratmeter. Äldreboendet kommer att ha åtta avdelningar uppdelat på fyra våningsplan. Det är utformat för att skapa en trygg och hemlik boendemiljö som stimulerar till nyfikenhet och en meningsfull vardag. En rad smarta lösningar skapar också en god arbetsmiljö för medarbetaren.

Det nya boendet på Fridhem är en viktig pusselbit i det omfattande renoveringsprojektet av Ängelholms kommun äldreboenden.

– Detta känns både roligt och spännande för Ängelholms vård och omsorg! Det är en unik resa vi gör med renoveringsplanen. I och med detta steppar vi upp rejält både gällande boendemiljö och arbetsmiljö, säger Filippa Kurdve, chef Hälsa på Ängelholms kommun.

Odalen har tidigare byggt i Ängelholm, ett äldreboende och ett LSS-hem på Sommarsol i Vejbystrand.

– Vi är mycket glada över få möjligheten att bidra ytterligare till Ängelholms kommun genom uppförandet av detta boende. Boendet utvecklas utifrån Odalens fulla koncept med belysningssystem med dagljussimulering, högkvalitativa materialval och diverse välutvecklade välfärdstekniker, säger Odalens VD Alex Mabäcker.

För mer information, kontakta:

Robin Holmberg (M)
Kommunstyrelsens ordförande
robin.holmberg@engelholm.se

Ingela Sylwander (M)
Ordförande i nämnden för vård och omsorg
ingela.sylwander@engelholm.se

Filippa Kurdve,
chef huvuduppdrag Hälsa,
filippa.kurdve@engelholm.se

Ängelholms kommun tänker nytt och har byggt en unik organisation helt fokuserad på medborgarservice och samarbete. Strukturen bygger på fyra huvuduppdrag. Vi lever vår värdegrund som vilar på orden öppenhet, omtanke och handlingskraft.