Handbollslandslaget kommer till Ängelholms den 7 januari. Foto:Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Japansk motstånd i EM-uppladdningen i Ängelholm i januari

Det blir Japan som kommer Catena Arena i Ängelholm den 7 januari när de svenska herrarna i handboll förbereder sig för EM i Tyskland.

– De gav oss en tuff match i OS för två år sedan och nu får vi en bra möjlighet att testa spel och uppställningar för att komma så väl förberedda som möjligt till EM, säger förbundskaptenen Glenn Solberg.

För några veckor sedan stod det klarat att de regerande europamästarna kommer att bo i Ängelholm under uppladdningen för EM-slutspelet i januari nästa år. Två landskamper står på agendan innan avresan till tyska Mannheim – i Jönköping i samband med Hallbybollen den 5 januari och i Ängelholm den 7 januari. Japan har de två senaste veckorna spelat Asian Games i Kina och slutade fyra efter att ha förlorat mot Bahrain i semifinalen och Kuwait i bronsmatchen i går.

Nu är det också klart vilket land som Sverige möter i landskampen i Catena Arena i Ängelholm: Japan.

Sverige och Japan möttes senast i OS i Tokyo för två år sedan där Sverige efter viss möda till slut vann med 28–26. Historiskt sett har lagen möts vid 21 tillfällen. 19 av gångerna har det blivit svensk seger,

Den svenska EM-truppen, som presenteras den 10 december, samlas i Ängelholm den 2 januari för uppladdning.

Vi hälsar Japans handbollslandslag varmt välkomna till Catena Arena & Ängelholm

– Matchen är ett resultat av det strategiska arbete som inletts för att få fler evenemang till Ängelholm och idrottsområdet som utvecklas runt Catena Arena. Tillsammans har vi en vision om att bygga Ängelholm som en naturlig evenemangs- och mötesplats och vi ser detta som ett stort steg i vårt strategiska arbete med att stärka regionen. Tillsammans med Ängelholms kommun och Arenastaden vill vi skapa de bästa förutsättningarna för att försvara svenska handbollslandslagets EM-guld, säger Johan Pagerup, VD för evenemangsbolaget Sport & Evenemang, som ägs av Backahill Holding AB.

– Vi är glada och stolta över att välkomna svenska handbollslandslaget, Japans landslag och hela delegationen som följer med till Ängelholm. Det här är en fantastisk möjlighet som bidrar till att utveckla platsen Ängelholm som besöksmål men också som en attraktiv plats att leva och verka på, säger Karin Bengtsson, näringslivs- och evenemangutvecklare i Ängelholms kommun.

Biljetterna till matchen i Ängelholm (7 januari) släpps den 20 oktober på Handbollslandslaget.se/biljetter.

SVERIGES KOMMANDE LANDSKAMPER

2 november: Ukraina, Stiga Sports Arena, Eskilstuna (18.30)

5 januari: Japan, Husqvarna Garden, Jönköping (16.00)

7 januari: Japan, Catena Arena, Ängelholm (16.00=

11 januari: Bosnien & Hercegovina, EM, SAP Arena, Mannheim, Tyskland (20.30)

13 januari: Georgien–Sverige, EM, SAP Arena, Mannheim, Tyskland (20.30)

15 januari: Nederländerna, EM, SAP Arena, Mannheim, Tyskland (20.30)

Ängelholms kommun tänker nytt och har byggt en unik organisation helt fokuserad på medborgarservice och samarbete. Strukturen bygger på fyra huvuduppdrag. Vi lever vår värdegrund som vilar på orden öppenhet, omtanke och handlingskraft.