Dukat för vetenskap till hela Ängelholm

Dukat för vetenskap till hela Ängelholm

Vad är vetenskap egentligen och vad ska det vara bra för? Det kan nyfikna ängelholmare få svar på den 27 april då alla invånare bjuds in till en vetenskapskväll. Vetenskapsjournalisten Peter Sylwan är moderator och snackar vetenskap med forskare från olika universitet som gästar Ängelholm under Vetenskapsveckan.

– Vetenskapsveckan är ett inspirerande exempel på arbete inom social hållbarhet i Ängelholms kommun. God utbildning för alla är ett av FN:s globala mål och en mänsklig rättighet, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Den 25 april går Vetenskapsveckan av stapeln i Ängelholm för elever i mellanstadiet upp till och med gymnasiet. Men för att så många som möjligt ska kunna få ta del av det vetenskapliga smörgåsbordet som serveras under veckan, bjuds ängelholmarna in till en vetenskapskväll den 27 april – ”Fråga någon som vet”. Då ska vetenskapsjournalisten Peter Sylwan och publiken få tillfälle att diskutera vetenskap med forskare från olika universitet.

– Att barn och unga vet vad vetenskap betyder är viktigt för att de ska kunna förstå forskningsrelaterade frågor, kunna förhålla sig till nyheter och fatta välgrundade beslut och bli medvetna och kritiskt tänkande invånare, säger Frank Fredriksson, lärare på Ängelholms gymnasieskola och initiativtagare till Vetenskapsveckan i Ängelholms kommun.

Utöver att ge förutsättningar för kritiskt tänkande och medvetenhet finns det förhoppningar om att Vetenskapsveckan även ska ge andra effekter.

– Framförallt hoppas jag att vi kan väcka intresse för vetenskap och forskning hos barn och unga som är mindre motiverade idag till läsning och skolarbete, säger Frank Fredriksson.

Den första Vetenskapsveckan arrangerades 2014. Då startade även Doktorander i Lärande (DIL) i Ängelholm, ett projekt som har utvidgats till fler kommuner inom Familjen Helsingborg. Genom doktorandbesök som väcker nyfikenhet och lust till lärande hos barn och elever på skolor och förskolor, är målet med DIL på lång sikt att sänka den tröskel som vissa unga upplever till studier på akademisk nivå.

Doktorander i Lärande

Vetenskapsveckan i Ängelholm, som arrangeras av Ängelholms kommun, har sitt ursprung i vetenskapsfestivalen Forskarfredag. Samordnare för Forskarfredag är föreningen Vetenskap & Allmänhet.

Föreningen Vetenskap & Allmänhet

Forskarfredag

Forskarna som gästar Ängelholm under Vetenskapsveckan

Agneta Gulz
Professor i kognitionsvetenskap från Lunds universitet.
Föreläsning: Forward to the basics - Forskningsrön om lärande och undervisning som bör nå våra klassrum.
Agneta Gulz (Lunds universitet)

Lars-Göran Johansson
Professor i teoretisk filosofi från Uppsala universitet.
Föreläsning: Kunskap, vetenskap och sanning.
Lars-Göran Johansson (Uppsala universitet)

Peter Forkman
Senior forskningsingenjör på Chalmers i rymdgeodesi och geodynamik.
Föreläsning: Forskning på Onsala Rymdobservatorium.
Peter Forkman (Chalmers)

Anders Robertsson
Professor vid Institutionen för reglerteknik, från Lunds universitet.
Föreläsning: Modern robotik - från "djur i bur" till samarbetande robotar
Anders Robertsson (Lunds universitet)

Johan Kärnfelt
Docent i idé- och lärdomshistoria och verksam vid Institutionen för litteratur, idéhistoria, och religion, Göteborgs Universitet.
Föreläsning: Järnvägar, astronomer och tidhållning
Johan Kärnfelt (Göteborgs universitet)

Program 27 april Vetenskapskväll - fråga någon som vet

Plats: Jarl Kullescenen, Ängelholms gymnasieskola
Fritt inträde
16:30 Dörrarna öppnas till entrén vid Jarl Kullescenen.
16:45-18:15 Följ med på valfri föreläsning. Samling i entrén utanför Jarl Kullescenen. Öppningstal av kommunstyrelsens ordförande Robin Holmberg (M).
18:15-19:00 Mingel med enkel förtäring i entrén utanför Jarl Kullescenen.
19:00-20:30 ”Fråga någon som vet” på Jarl Kullescenen, inledning av Kristina Magnusson Ängelholms kommun kommundirektör. Presentation av forskarna, diskussion och publikens frågor till forskarna.

Peter Sylwan, vetenskapsjournalist och författare, moderator 27 april

För frågor kontakta

Frank Fredriksson, lärare på Ängelholms gymnasieskola och initiativtagare till Vetenskapsveckan
frank.fredriksson@engelholm.se