De är årets pristagare inom kultur, idrott, miljö och arkitektur!

De är årets pristagare inom kultur, idrott, miljö och arkitektur!

Nu har årets pristagare och stipendiater utsetts inom kultur-, idrott, miljö och arkitektur. Priserna kommer att delas ut under festliga former på nationaldagsfirandet i Hembygdsparken den 6 juni.

Ninni och Laif Carr är årets kulturpristagare

Kulturpriset delas ut till en person, grupp eller organisation som bidragit med värdefulla kulturinsatser med anknytning till staden. Vinnaren tilldelas 25 000 kronor.

Ninni och Laif Carr är musikerna som spelat ihop sedan 1982 och är dessutom riksspelmän sedan två decennier. De är mottagare av Ängelholms kommuns kulturpris 2023 med följande motivering:

Ninni och Laif Carr är outtröttliga ambassadörer för spelmansmusiken. Förutom att uppträda själva arbetar de ständigt med att föra traditionerna vidare till nya generationer genom arbete i skolor, kurser och på läger. Laif är även instrumentreparatör och räddar på så vis många stränginstrument till ett längre liv i musikens tjänst. Ninni och Laif Carr är värdiga mottagare av kulturpriset för deras hängivna arbete inom spelmansmusiken och dess traditioner.

Årets kulturstipendium

För att stödja och uppmuntra till fortsatta kulturgärningar tilldelas Ebba Sunvén, Hanna Petersson och Malena Paulsson Olsson stipendium på 5000 kr vardera.

Motivering av kulturstipendiaten
Ebba Sunvén
Redan från att Ebba var nio år har hon varit med i Kulturskolans körer. Med en fantastisk lyrisk sopranröst har hon berört många i flera musikaluppsättningar, i Ensemble 1600 och sångensensemblen Voci Giovani. Nu söker Ebba till olika folkhögskolor och tänker sig en framtid med musik som yrke. En sak är säker, vi kommer att få höra mycket av Ebba i framtiden från olika musikaliska scener.

Motivering av kulturstipendiaten Hanna Petersson
Hanna har sjungit i Kulturskolans körer och övat solosång sedan tidig ålder. Trots hårda studier har hon arbetat flitigt med musiken och sin vackra sång som klingar fantastiskt musikaliskt och vackert. Förutom sin insats i Ensemble 1600 är Hanna ett föredöme i sångensemblen Voci Giovani där hon visar ett stort socialt ansvar och hjälpsamhet. Målet är att börja folkhögskola och se hur långt sångens vingar kan bära henne.

Motivering av kulturstipendiaten Malena Paulsson Olsson
Malena började sjunga i Kulturskolans körer redan som 9-åring och utmärker sig genom sitt engagemang och drivkraft inom solosången. Malena är en färgklick och en viktig person socialt som hjälper nya personer in i gemenskapen på kulturskolan. För hennes stora talang och insats i musikaler, Ensemble 1600 och Voci Giovani förtjänar Malena detta kulturstipendium.

Årets idrottspris

Idrottspriset delas ut till en eller flera personer som bidraget med värdefulla idrottsinsatser med anknytning till Ängelholms kommun. Pristagarna tilldelas 10 000 kr vardera.

Årets idrottsprestation 2022 Natthaphong Vijitkhajee

Natthaphong är en 24-årig ängelholmare som tagit guld i både SM och NM i kickboxning. Att bli svensk mästare efter att ha förlorat varje match i de fyra första SM-starterna är en bedrift i sig, men att sedan vinna Nordic Open och ta hem ytterligare en titel visar på en imponerande utveckling och prestation. Därför tilldelas han Ängelholms idrottspris i kategorin Årets Idrottsprestation.

Årets idrottsprestation 2022
Rögle BK
För första gången i klubbens historia blev Rögle BK Europamästare 2022. Detta efter att ha vunnit CHL-finalen mot Tappara med 2-1. Med den här bedriften är de en solklar vinnare av Årets Idrottsprestation 2022.

Årets idrottsledare 2023 – Jan Strand
Jan Strand har varit engagerad i Össjö idrott- och skytteföreningen under många år och är en riktig eldsjäl i Össjö. Han arrangerar och är drivande i många av de projekt som föreningen anordnar och gör det i en positiv anda där alla drar åt samma håll. Därför tilldelas Jan Ängelholms kommuns idrottspris i kategorin Årets Idrottsprofil.

Årets miljöpris

Miljöpriset delas ut till personer, skolklasser, företag, föreningar eller organisationer i kommunen som genomfört värdefulla miljöinsatser inom miljö, hälsoskydd och naturvård. Vinnaren tilldelas 10 000 kronor.

Årets miljöpris 2023 delas ut till Rikard och Marianne Åkesson som äger en fastighet i Munka Ljungby där de genomfört en insats med återvätning av dränerad våtmark.

Motivering av
miljöpristagare Rikard och Marianne Åkesson
Under 1800-talet till mitten av 1900-talet stod Sverige för en massiv utdikning och dränering av landets våtmarker. Utsläppet av växthusgaser från landets dränerade våtmarker överstiger idag Sveriges totala växthusgasutsläpp från personbilstrafiken. Genom återvätning av fyra hektar dränerad våtmark har årets miljöpristagare gjort en stor utsläppsreducerande insats för planeten. De har även visat att det är möjligt att göra stor skillnad med relativt enkla medel och åtgärder. Vi önskar därmed att detta projekt kan skapa ringar på vattnet och inspirera andra till att vidta liknande åtgärder för en mer hållbar morgondag.

Insatsen med återvätning har gjorts på Rikard och Mariannes fastighet i Munka Ljungby.

Årets arkitekturpris – Parkskolan och Koenigseggs bilfabrik

Arkitekturpriset delas ut till byggnader, bebyggelsemiljöer eller anläggningar som parker eller torg i Ängelholms kommun, som genom god gestaltning utvecklat arkitektoniska kvalitéer samt den lokala identiteten. Även goda exempel på restaurering av byggnad kan komma ifråga.

Arkitekturpriset för 2023 går till Koenigseggs bilfabrik och Parkskolan. Dessutom tilldelas byggnaden på Tordmulen 3 ett hedersomnämnande.

Motivering Koenigseggs bilfabrik
Med ett karaktärsfullt yttre, visslande av energi och elegans, förtäljer byggnaden historien om sitt innehåll. Koenigseggs unika bilfabrik visar hur en industribyggnad, genom såväl subtila detaljer som lekfullhet, kan bidra med upplevelser utöver det förväntade. Med fingertoppskänsla förmedlas ett samspel av öppenhet och integritet där bygganden överraskar med lika delar gestaltad mystik som nyskapande design.

Motivering Parkskolan
Genom en lyckad balansakt, av bevarande och utveckling, har Parkskolan givits nya förutsättningar för en hållbar och nutida användning. Baserat på varsamma avväganden, samt ett respektfullt förhållningssätt till byggnadens betydelse för staden, lyfts tidlösa kulturvärden fram i en föredömlig förening med vår tids krav på funktion. Med nyskapande innehåll och restaurerad exteriör ges framtida generationer möjlighet att skriva vidare byggnadens berättelse.

Tordmulen 3 tilldelas hedersomnämnande

Ett tydligt hänsynstagande till platsens förflutna präglar restaureringen av dennabyggnad. Dåtid och nutid har med varsam hand vävt samman byggnadens tidstypiska kulturvärden med moderna krav på funktion och hållbarhet. Resultatet åskådliggör på ett sympatiskt vis hur dagens tekniska anspråk kan förverkligas genom ett nogsamt bevarandeperspektiv.

Arkitekturpristagarna kommer att samlas vid en ceremoni vid lunchtid den 1 juni. Media kommer att bjudas in till tillfället.

Mer information om priserna och bedömning hittar du på Ängelholms kommuns webbplats:

Priser och nomineringar

För frågor kontakta: