Butiker tillåts sälja varor på Storgatan och Stortorget utan avgift

Butiker tillåts sälja varor på Storgatan och Stortorget utan avgift

Oron för coronaviruset covid-19 slår hårt mot Ängelholms butiker. För att ytterligare stödja det lokala näringslivet kommer Ängelholms kommun från och med idag den 27 mars att tillåta torgförsäljning för butiker på Storgatan och samt öppna upp för avgiftsfria torgplatser på Stortorget. Ansökan om tillfällig försäljningsplats görs via kommunens e-tjänst.

Som ett led i att främja det lokala näringslivet under coronapandemin får butiker på Storgatan tillåtelse att sälja varor utanför butikerna utan avgift. Detta gäller från idag den 27 mars och fram till den 31 maj 2020. Under samma period kommer det även att finnas fler tillfälliga torgplatser på Stortorget som kan nyttjas avgiftsfritt av butiker som inte ligger på Storgatan.

– Många butiker befinner sig i ett kritiskt läge och vår förhoppning är att detta kan underlätta för ängelholmarna att stödja de lokala butikerna och torghandlarna, säger Pernilla Fahlstedt, chef för huvuduppdrag Samhälle.

Torgförsäljning
För torghandlare som redan har fått sin ansökan om försäljning beviljad kommer att få avgiften återbetald för perioden 27 mars till 31 maj 2020.

Ansökan om tillfällig försäljningsplats
Ansökan om tillfällig försäljningsplats på Storgatan eller tillfällig torgplats på Stortorget görs via kommunens e-tjänst.

E-tjänst: Ansökan om tillfällig försäljningsplats

Kommunens åtgärder för att stödja företagare

Rebecca Jolstrand
Trafikingenjör, Ängelholms kommun