Ängelholms kommun satsar på stärkt företagsklimat

Ängelholms kommun satsar på stärkt företagsklimat

Fler än 100 nyutbildade medarbetare, djupintervjuer med företag och fler handläggare som arbetar med bygglov. Det är delar av en stor satsning som Ängelholms kommun gör för att en stödja en positiv företagstillväxt.

Igår avslutades första omgången av ett omfattande utbildningspaket på temat förbättrat företagsklimat. Under utbildningen samlades fler än hundra medarbetare och chefer från hela kommunen för att undersöka hur servicen kan förbättras och företagsklimatet gynnas.

– Ett starkt företagande ger synergieffekter som gynnar hela kommunen och alla invånare. Det är det vi vill åt, säger Kristina Magnusson, kommunchef i Ängelholms Kommun. Hos oss är hög service till företagen en ledstjärna och ett prioriterat område. Det ska vara lätt att göra rätt.

Samtidigt som kommunanställda utbildas genomförs djupintervjuer med ett trettiotal företag som varit i kontakt med Ängelholms Kommun under det gångna året. Företagens ärenden kan ha handlat om allt ifrån detaljplaner till alkoholtillstånd och utbyggnader.

– Att samla djupgående feedback från företagen ger oss viktigt insikt om vilka områden vi måste stärka, säger Ida Persson som är miljö- och byggchef i Ängelholms Kommun. Det är bland annat i dialog med företagen som vi identifierat att handläggningstiderna upplevs som för långa. Därför ökar vi resurserna hos bygglovsenheten.

Från 28 juni förstärks bygglovsenheten med två bygglovshandläggare för att möta behovet från företag och invånare.

– Vi har fått in fler ansökningar i år men vi har också lycktas effektivisera så vi beviljat fler bygglov. Utvecklingen är positiv och med två nya tjänster ser vi att handläggningstiderna kan kapas, berättar Ida Persson vidare.