Bild: NSR

Ängelholm näst bäst på avfallshantering

Nöjda kunder, bra miljövärden och stor mängd insamlat matavfall tillhör faktorerna som ger Ängelholm nationell topplacering i år igen.

Det är branschorganisationen Avfall Sverige som årligen delar ut pris till bästa svenska avfallskommun. Ängelholm blev förra året utsedd till näst bästa avfallskommun, en placering som stod sig även i år.

– Det är glädjande att Ängelholms kommun fortsatt ligger i topp inom svensk avfallshantering. Detta är ett pris som i första hand går till alla invånare i kommunen som bidrar genom att ta ansvar för sitt avfall hemma i bostaden. Det är en fantastisk insats, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Ängelholm fick alltså näst högsta poäng, 91 av 100, när flera faktorer vägdes samman. Bland annat är ängelholmarna nöjda med sophanteringen, bra på att källsortera och sortera ut matavfall.

Priset delas ut av Avfall Sverige och baseras bland annat på kundnöjdhet, avfallsmängd samt återvinning av material och matavfall.