​Ängelholm i topp tjugo bland Sveriges skolkommuner

För att uppmuntra kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda förutsättningar utser Lärarförbundet varje år Sveriges Bästa skolkommun. Ängelholms kommun har ökat andelen utbildade lärare och förbättrat lärartätheten men tappar placeringar jämfört med förra årets rekordplacering på plats fyra.

Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun har sedan 2002 uppmärksammat kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda förutsättningar för att skapa en god skola. Resultatet för 2015 presenterades på tisdagen och Ängelholms kommun hamnar på plats 19 av totalt 290 kommuner. Placeringen innebär en nedgång efter förra årets rekordplacering på plats fyra.

– Det är aldrig kul att tappa i rankningar. Skolan är utan tvekan en av de viktigaste grundpelarna för vårt samhälle. Vi har utmaningar framför oss och jag är övertygad att vi tillsammans med medarbetarna kommer kunna hitta sätt att förbättra placeringen till nästa år, säger Lars Nyander, kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm.

– Kommunen har tappat placeringar, men jag konstaterar positivt att vi har ökat andelen utbildade lärare och även förbättrat lärartätheten. Däremot behöver vi se över samverkansformerna, som kan utvecklas. Det gäller också att fundera över lönestrukturerna, säger Claes Jarlvi, tf. chef för huvuduppdrag Lärande och familj på Ängelholms kommun.

Lärarförbundets ranking avgörs genom 14 olika kriterier som anses särskilt betydande i förhållande till skolans arbetsförutsättningar och resultat. Det 14 kriterierna är:

1.Resurser till undervisningen

2.Utbildade lärare

3.Lärartäthet

4.Friska lärare

5.Lärarlöner

6.Kommunen som avtalspart

7.Andel barn i förskola

8.Betygsresultat, genomsnittligt meritvärde i åk 9

9.Betygsresultat i åk 9 i förhållande till förutsättningarna, Likvärdighetsindex

10.Andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9

11.Andel elever godkända i alla ämnen i förhållande till Likvärdighetsindex.

12.Andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 4 år

13.Andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier

14.Övergång till högskolan

Claes Jarlvi, tf. huvuduppdragschef Lärande och familj, tel. 0431-468291