120 barn tågar i riktning mot Ängelholms nya Stadshus

120 barn tågar i riktning mot Ängelholms nya Stadshus

På fredag höjer två skolklasser sina röster längs Ängelholms gator om vad de är för och emot i Ängelholm. På platsen för det nya stadshuset väntar kommunstyrelsens ordförande Robin Holmberg (M) för att ta emot eleverna.

Två femteklasser har sedan terminsstarten arbetat med projektet Lek för demokrati där en del handlar om att prova på demokrati i praktiken. På fredag går de ett demonstrationståg genom Ängelholm för att göra sina röster hörda om vad de vill ha mer av och mindre av i Ängelholm.

Måndagen den 13 september börjar den andra stora delen i Lek för Demokrati när barn, snickare och konstnärer flyttar ut till den plats vid Ängelholms station där det framtida stadshuset ska stå. Under två veckor kommer barnen i samarbete med snickare och konstnärer att bygga en prototyp av barnens stadshus i stor skala.

Detta händer kommande veckor:

10 september Demonstration, kl. 11.30-14.30.

11:30 Samling av elever på Stortorget.

12.00 Avgång mot Stationsområdet

13.00 Möte med Kommunstyrelsens ordförande Robin Holmberg på Stationsområdets stora grusparkering framför Bahnhof.

13 september – 23 september Bygge av barnens stadshus i stor skala sker på Stationsområdet.

24 september Invigning av bygget, kl. 11.00-12.30

25 september Bygget öppet för allmänheten, kl. 12.00-16.00

Arrangör: Demonstrationen är en del av projektet Lek för Demokrati och har initierats av konstnären Kalle Brolin, som tillsammans med arkitekter från arkitektkontoret Sydväst arbetar med 120 femteklassare på Rebbelberga skola och Ängelholms Montessoriskola.

Projektgruppen bakom Lek för Demokrati består av: Form/Design Center, Lunds universitet, Konstfrämjandet Skåne, Tankesmedjan Movium vid SLU och Ängelholms Kommun

Kontakt:

Karolin Högberg, kommunikatör