Rekordhög omsättning och god lönsamhet för engcon i fjärde kvartalet 2022

Rekordhög omsättning och god lönsamhet för engcon i fjärde kvartalet 2022

Idag presenterar engcon sitt resultat för det fjärde kvartalet 2022. Resultatet för det fjärde kvartalet visar på rekordhög omsättning och god lönsamhet. En hög nettoomsättning i kvartalet med full effekt från årets prisökningar genererade en stark rörelsemarginal på 22,4 procent trots högre kostnader för pågående byte av koncernens affärssystem. Den positiva resultat- och lönsamhetsutvecklingen under året är ett kvitto på vår förmåga att möta och hantera de utmaningar som en osäker omvärld innebär vilket stärker engcon inför framtiden.

– Vi summerar ett historiskt år då bolaget tog klivet in på börsen med vårt omsättningsmässigt starkaste kvartal. Rörelseresultat och lönsamheten överträffade våra finansiella mål och en stark orderbok skapar trygghet för kommande kvartal. Det är glädjande att se fortsatt hög aktivitet i Amerika. Vår helhetslösning attraherar den amerikanska marknaden där vi ser stor tillväxtpotential. Värt att notera är ett trendbrott där tillväxtmarknaderna under helåret 2022 för första gången stod för en högre orderingång än Norden vilket gör oss mindre beroende av de mogna marknadernas mer cykliska grävmaskinsförsäljning, säger Krister Blomgren, VD på engcon Group.

– Vi fortsätter att satsa på expansion genom att investera i säljorganisation, i produktionskapacitet i Polen samt i tredje generationens tiltrotatorsystem. Detta i kombination med en stark orderbok, kortade leveranstider och högre produktionstakt ger oss goda förutsättningar för fortsatt tillväxt och stabil intjäning trots en svårbedömd marknad, fortsätter han.

Rapportpresentation idag kl. 11.00

Rapporten presenteras av Krister Blomgren, VD och Jens Blom, CFO idag kl. 11.00 genom en webbsänd telefonkonferens via denna länk: https://ir.financialhearings.com/engcon-q4-2022

För att delta i telefonkonferensen, där möjlighet ges att ställa muntliga frågor, registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in.

Presentationsmaterialet och en inspelad version av konferensen kommer att finnas tillgängliga på www.engcongroup.com.

Rapporten i sin helhet hittar du här:

engcon’s interim report Q4 2022: Record-high net sales and stable profitability - engcon (engcongroup.com)