Engström utsedd till Årets företagare i Strömsunds kommun

Engström utsedd till Årets företagare i Strömsunds kommun

Från garaget i Lidsjöberg till den globala marknaden. engcon-grundaren Stig Engström blev Årets företagare i Strömsunds kommun under Guldälggalan.

– Det är alltid svårast att få acceptans på hemmaplan, säger han.

På fredagen den 27 september var det återigen dags för den traditionsenliga Guldälggalan i Strömsunds kommun. Där prisas företagare och eldsjälar som anses ha gjort gott för kommunens utveckling på olika sätt. Bland annat utsågs årets turismföretag, eldsjäl och butik.

Den som kammade hem den åtråvärda titeln Årets företagare var ingen mindre än engcons grundare och störste ägare, Stig Engström.

– Det var mycket överraskande, men kul. För mig skulle det här ha varit ett pris för företagande i livets slutskede eller ett uthållighetspris eftersom jag inte gjort så mycket i företaget de senaste åren, säger Stig Engström.

engcon bildades i Stigs garage en gång i tiden i hembyn Lidsjöberg i början av 90-talet. Han hade då kommit i kontakt med uppfinnaren Ulf Holmdal och hans prototyp av tiltrotatorn, och beslutade sig för att vidareutveckla den – vilket skulle visa sig vara en lönsam idé.