engcon vinnare av ”Carnegie Sustainability Award” 2024

engcon vinnare av ”Carnegie Sustainability Award” 2024

engcon, den ledande globala tillverkaren av tiltrotatorer, har återigen belönats med en utmärkelse. Den här gången är det Carnegie Sustainability Award 2024 i kategorin Bästa Nykomling.

”Vi är stolta över att få det här priset, hållbarhet är drivkraften för vår långsiktiga tillväxt och det här är ytterligare ett bevis på att vi är på rätt väg”, säger Krister Blomgren, VD på engcon. ”Hållbarhet som drivkraft för innovation genomsyrar hela vår organisation”, fortsätter han.

Lena Österberg, Global Head of Research and Sustainability Strategy, och grundare av priset kommenterar:

”Hållbarhet fortsätter att vara en nyckelfaktor för företag som strävar efter att locka långsiktigt investerarintresse. Vinnarna av priset 2024 exemplifierar hur företag som integrerar ESG djupt i sina affärsmodeller kan anpassa sig till förändrade marknadskrav.”

Priset instiftades 2019 och syftar till att lyfta fram föredömliga hållbarhetsmetoder och inspirera andra. Vinnarna i de tre kategorierna väljs bland cirka 500 börsnoterade bolag, som representerar cirka 95 procent av börsvärdet i Norden.

Juryns motivering: Bästa nykomling

“engcon är den största globala tillverkaren av tiltrotatorer och redskap till grävmaskiner som bidrar till minskade koldioxidutsläpp genom direkta besparingar på bränsle och indirekta besparingar genom ökad produktivitet och flexibilitet. Tiltrotatorns bidrag till resurseffektivitet per grävmaskin (30 ton diesel) är cirka 25 % ökad produktivitet, vilket motsvarar cirka 16 200 kg CO2-besparingar per år. Dessutom kan tiltrotatorn och tillhörande redskap ersätta behovet av ett större antal maskiner för vissa projekt och minska slitaget på grävmaskiner med 20–40 %, vilket förlänger deras livslängd. Tiltrotatorn skapar också ett säkrare sätt att arbeta, vilket minskar incidenter på arbetsplatsen. För att möta framtida krav tar det tredje generationens tiltrotatorsystem progressiva steg mot hållbarhet, tillämpar smart teknik för att minska energiförbrukningen och är anpassat för att vara redo för elektrifiering av grävmaskiner.”