engcon sätter rekord i gripvidd

engcon sätter rekord i gripvidd

En av marknadens mest populära integrerade gripar för tiltrotatorer uppgraderas nu rejält. engcon var bland annat först ut med trefingerklor och den klassiskt rundade gripformen vilket idag uppskattas av tusentals användare. I samband med införandet av Generation 2, EC219 och EC226 uppgraderas grip 20. Bland annat ökas gripvidden rejält och som minst greppar den med S1 och S60 fäste, 820 mm gods vilket med råge räcker till dagens Europa-standard med 800 mm brunnslock och rördiameter. Om tiltrotatorn är utrustad med S2 eller S70 fäste ökar gripvidden till hela 950 mm vilket är rekord i denna klass.

Även engcons största integrerade grip, GR30 för tiltrotatorer med S80-fäste har ledningen i sin klass med hela 1080 mm i  gripvidd.

– Vi håller ständig kontakt med många av de som använder våra produkter och mycket av de synpunkter & önskemål som varit gäller våra integrerade gripar som vi nu uppgraderar berättar Göran Kroon, konstruktör på engcon och som varit med i utvecklingsarbetet av GR20B.

Göran Kroon nämner en del av det som uppdaterats på GR20B.

• Gripdiametern ökas rejält
  • Mothållet blir fast monterat för att reducera oljud som kan uppstå med ett löst mothåll.
  • Konstruktionen av tapparna vid infästningen av gripklorna uppdateras.

Teknisk data GR20B
Största gripvidd A: (mm) 820–950 (beroende på fäste)
Bredd B: (mm) 350
Längd C: (mm) 910