Gå direkt till innehåll
engcon fortsatt stolt partner till elektrisk satsning i Rallycross - första deltävlingen i VM-serien går av stapeln i svenska Höljes

Pressmeddelande -

engcon, den ledande globala tillverkaren av tiltrotatorer och redskapsfästen, är fortsatt stolt partner till CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment (CE Dealer Team) under Rallycross-VM 2024, med förarduon Klara Andersson och Niclas Grönholm i spetsen. Årets världsmästerskap går av stapeln och äger rum på hemmaplan vid Höljes Motorstadion, under ”The Magic Weekend.”

Den 6–7 juli går de första deltävlingarna i FIA World RX Championship av stapeln på Höljes Motorstadion i de värmländska skogarna. Den 1210 meter långa banan som inte bara fick pris för bästa värd under VM 2023 vid galan FIA Off-Road Prize Giving i Prag, har dessutom fått den äran att stå som värd för premiären av världscupen.

– Vi är glada över att få vara med i en så spännande hållbarhetssatsning. Inte nog med att satsningen är ett steg mot ett mer hållbart samhälle, det möjliggör även en konkurrenskraftig motorsport. De helelektriska bilarna som har en motorprestanda på 680hk, accelererar från 0–100 kilometer per timme på mindre än två sekunder, vilket är snabbare än i Formel 1. Vi ser fram emot att få ta del av Klara Andersson och Niclas Grönholms prestation på Höljes Motorstadion, säger Aki Järvinen, engcons försäljningschef i Sverige.

FIA World Motor Sport Council presenterar nytt upplägg

För två år sedan såg vi för första gången ett VM i rallycross avgöras med helt elektrifierade bilar. Årets mästerskap presenterar nu för första gången i historien formatet ”Battle of Technologies,” där elektrifierade bilar kommer möta bilar med förbränningsmotorer på förnybart bränsle. En spännande nyhet och en satsning som ligger helt i linje med engcons hållbarhetfokus.

– engcon ligger i framkant när det kommer till ett hållbart grävande, därför känns det extra roligt att vi även i år är med i satsningen för hållbarhet inom rallycross. Vi kommer att finnas på plats i Höljes med våra produkter, bland annat engcons tredje generations tiltrotator som verkligen tar grävandet till nya nivåer, säger Martin Engström, produktchef på engcon.