Årets företagare skriver under nytt samarbetsavtal med Skellefteå AIK

PRESSMEDDELANDE                                                                                          2008-05-16

Årets företagare skriver under nytt samarbetsavtal med Skellefteå AIK

Nu står det klart att Stig Engström som nyligen korats till årets företagare av Dagens Industri och Bonniers, skriver på ett tre-årigt samarbetsavtal med elitserieklubben Skellefteå AIK.
Stig Engström äger och driver det prisbelönta verkstadsföretaget engcon, som tillverkar och säljer produkter till grävmaskiner.

Avtalet innebär att det redan upprättade "Letter of intent" mellan engcon - Skellefteå AIK - IFK Strömsund - Hjalmar Strömerskolan får en giltighetstid på tre år.
Med detta ges då bla, IFK Strömsund Hockey möjligheten till träningsutbyten, träningsmatcher, hjälp vid cuparrangemang, mm.

Skellefteå AIK möter Timrå IK i Strömsund den 27:e augusti i år i samband med sitt  årliga träningsläger i Strömsund.

- Denna satsning är unik på så sätt att den både marknadsför företaget Engcon och Strömsund som kommun. Ishockey är idag Sveriges mest intressanta idrott, steget före friidrott och fotboll, vilket skapar ett stort medialt intresse, säger Stig Engström.

Hur mycket engcon satsar på samarbetet vill inte Stig Engström gå in på, utan nöjer sig med att säga att det är "en större summa"
Stig Engström menar att detta är ett led i engcons strategi, som innebär att engcon ska bidra så mycket de kan för att underlätta rekrytering av spetskompetens till kommunen.

För en tid sedan genomförde engcon en värvning av ett antal konstruktörer och en ny säljchef och Stig Engström menar att det gäller att på så många plan som möjligt göra Strömsund attraktivt i konkurrens med övriga kommuner.

- Skellefteå AIK kommer att verka för att detta samarbetsavtal ska gynna alla parter och att detta kommer att utveckla hockeyn i Strömsund tvivlar jag inte på, säger Pea Israelsson, klubbdirektör i Skellefteå AIK.

Pea Israelsson menar att en utveckling av hockeyn inom inre norrland är en nödvändighet för att de redan etablerade klubbarna ska få ett så brett underlag som möjligt för sin fortsatta elitverksamhet.

- Detta är en fantastiskt fin möjlighet för hockeyn och vårt hemortsalternativ men även bra reklam för hela vår kommun, säger Strömsunds Kommunalråd, Karin Stjärna, (c) i en kommentar.

Fakta engcon:

Engcon bildades 1990 och är sedan några år tillbaka världsledande inom sitt område.
Huvudprodukten kallas tiltrotator, en slags handled för grävmaskiner.
Övriga produkter i sortimentet är redskapsfästen, markvibratorer, gripar och skopor.

Huvudkontoret, moderbolaget och produktionsbolaget engcon Nordic finns i Jämtländska Strömsund.
Förutom detta har engcon säljkontor i Finland & Danmark, produktionsbolag i Polen samt säljbolag i Tyskland & England.
Engcon omsätter mer än en halv miljard och sysselsätter ca: 150 personer inom de olika bolagen.

Kontakt/frågor:

Stig Engström, 070-326 75 09

Pea Israelsson, 070-551 10 51

Karin Stjärna, 070-642 55 65

Presskontakt Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

Om engcon:

engcon är en världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners effektivitet, flexibilitet, lönsamhet, säkerhet och hållbarhet. Under eget varumärke erbjuder vi ett unikt tiltrotatorsystem som omvandlar grävmaskinen till en redskapsbärare som kan ersätta andra maskiner. Vi möter marknaden via våra lokala säljbolag och ett etablerat nätverk av återförsäljare runt om i världen.