Skatteverkets utvärdering – avfallsförbränningsskatten borde aldrig ha införts

Skatteverkets utvärdering – avfallsförbränningsskatten borde aldrig ha införts

Skatteverket redovisade den 1 oktober en utvärdering av avfallsförbränningsskatten till regeringen. Slutsatsen är att skatten är ineffektiv och inte styr verkningsfullt mot de mål som motiverat skatten.

Det kommer knappast som en överraskning för alla som är insatta i energi- eller i avfallsbranschen, att regeringens avfallsförbränningsskatt inte heller av Skatteverket anses ha avsedd effekt.

– Skatteverket konstaterar i sin utvärdering att avfallsförbränningsskatten är ineffektiv. Skatteverkets slutsatser bekräftar också de tidigare statliga utredningarnas slutsatser om att skatten inte på ett verkningsfullt och kostnadseffektivt sätt styr mot en mer resurseffektiv och giftfri avfallshantering. Med tanke på att avfallsförbränningen i Sverige sedan skatten infördes också drabbats av en trefaldig ökning av utsläppsrättspriserna kan det konstateras att skatten aldrig borde ha införts. Det är nu hög tid att regeringen ser till att ta bort avfallsförbränningsskatten. Regeringen bör i stället fokusera på att ta fram effektiva styrmedel för ökad materialåtervinning och minskad plast i avfallet, kommenterar Erik Thornström, ansvarig för skatter och styrmedel på Energiföretagen Sverige.

Skatteverket konstaterar inledningsvis att utvärderingen av avfallsförbränningsskatten som infördes den 1 april 2020 redan ett år efter införandet har inneburit flera utmaningar, till exempel har det inte funnits någon statistik att tillgå för att möjliggöra statistiska analyser av skattens effekter. Men Skatteverket drar trots detta en rad slutsatser i sin utvärdering, bland annat följande:

• EU:s kostnader för att minska klimatpåverkande utsläpp ökar sannolikt med anledning av skatten
  • Skatten styr inte verkningsfullt mot de mål som motiverar införandet
  • Skatten har haft liten effekt på avfallsflöden
  • Hushåll och företag har svårt att reagera på skattens prissignal och skattens effekt på materialåtervinningen har blivit försumbar då det redan finns andra styrmedel på avfallsområdet
  • Fjärrvärmens konkurrenskraft har påverkats av skatten men fjärrvärmepriserna endast i liten omfattning hittills
  • Kraftvärme- och värmeverkens investeringsplaner har påverkats av skatten då man bedömer att de över tid inte kommer kunna övervältra skattekostnaderna

Skatteverkets utvärdering av avfallsförbränningsskatten kan läsas i sin helhet här.