Sezgin Kadirs önskelista som ny ordförande för Energiföretagen

Sezgin Kadirs önskelista som ny ordförande för Energiföretagen

En av energivärldens främsta förespråkare av kundperspektivet blev för två månader sedan utsedd till Energiföretagen Sveriges nya styrelseordförande. Så vad kommer hända med Sezgin Kadir vid rodret? Här presenterar han sin önskelista över några förändringar han önskar se i energibranschen framöver.

Att bli utsedd till ordförande för Energiföretagen är faktiskt det finaste uppdraget man kan få i energibranschen. Det känns hedrande att ha det förtroendet från medlemmarna. Vår bransch har en avgörande roll för både klimatomställningen, samhällets trygghet och den framtida konkurrenskraften. Den viktiga rollen kommer jag förmedla som ordförande”, säger Sezgin Kadir, styrelseordförande Energiföretagen Sverige.

På önskelistan: jämställdhet, kunskapsdelning och långsiktiga spelregler

Så hur kommer engagemanget och det stora ansvaret Sezgin känner inför både branschen och den nya rollen märkas av framöver? Möjligtvis genom utveckling av energibranschen. För Sezgin skulle både vilja se en förändring i antal kvinnor som jobbar i branschen och i hur branschen framställs.

Jag skulle jättegärna vilja att vi blir ännu bättre på att attrahera fler kvinnor till branschen. Energibranschen behöver även bli bättre på att visa upp att vi sitter på lösningarna för ett hållbart och konkurrenskraftigt Sverige. Vi är egentligen en partner till samhället och näringslivet och vi behöver bli bättre på att formulera vilken bra partner vi är, säger Sezgin.

En tredje punkt på Sezgins önskelista är långsiktiga spelregler och mer action från politiken. Avsaknaden av just det ser han som den allra största utmaningen för branschen just nu.

Vi i branschen vet vad som behöver göras när det kommer till fjärr- och kraftvärmen och elnätsinvesteringar, för att ge några exempel. Men politiken behöver skynda på för att skapa långsiktiga förutsättningar och exempelvis implementera förslagen från fjärr- och kraftvärmestrategin. Får vi bara långsiktiga förutsättningar så fixar vi i branschen resten, säger Sezgin.

”Vi måste börja se kunderna som en del av energisystemet”

Ett av ämnena som alltid ligger högt upp på hans agenda är kundernas behov. Sezgin skulle nog kunna tituleras som en av branschens främsta förespråkare av att värna just kundperspektivet, då det är en fråga han driver på flera fronter. För att fortsätta vara relevanta för kunderna i en föränderlig värld måste faktiskt branschens kundorienterade gen utvecklas. I alla fall om du frågar Sezgin.

Vi måste inse att den förändrade omvärlden också förändrar kundernas krav och förväntningar på oss. För att bygga ett resurseffektivt energisystem måste vi inkludera kunderna mer som en viktig del av detta – inte bara som mottagare. Det är genom nära samverkan och gemensamt systemtänk som framtidens hållbara energisystem successivt utvecklas. Hela energiföretagets verksamhet och hela energibranschen behöver genomsyras av kundfokus, avslutar Sezgin.