Nu syns alla Schyssta elhandlare på Elpriskollen

Nu syns alla Schyssta elhandlare på Elpriskollen

Vi kan med glädje meddela att man nu kan sortera elhandlare på Elpriskollen efter vilka som har certifieringen Schysst elhandel. Något som kan vara till stor nytta för kunder som vill känna sig trygga i sitt val av elhandelsföretag.

Energiföretagen ser mycket positivt på att Energimarknadsinspektionen (Ei) valt att ta med märkningen Schysst elhandel på Elpriskollen. Det kan vara en god hjälp för kunderna i deras val av elhandlare.

–Vi har länge fört dialog med Ei om vikten av att se till att kunderna inte enbart styrs mot att välja elhandelsföretag som tycks ha ett lågt jämförpris. Andra parametrar kan vara nog så viktiga för att kunderna inte ska förledas att välja företag som tillämpar oschyssta affärsmetoder. Där är märkningen Schysst elhandel en utmärkt hjälp för kunderna, säger Louise Marcelius, jurist på Energiföretagen.

En annan välkommen nyhet på Elpriskollen är att man i fortsättningen kommer att sätta ut en symbol vid de företag som finns på Konsumenternas Energimarknadsbyrås klagomålslista. Det ger ytterligare stöd inför kundernas beslut att välja elhandelsföretag.

Schysst elhandel är en certifiering framtagen av Energiföretagen Sverige i syfte att elkunder ska känna sig trygga i sitt val av elhandelsföretag. Genom att elhandelsföretagen certifierar sina säljaktiviteter ska det bidra till att fler kunder kan lita på sina elhandelsföretag. För kunden ska det vara tydligt vad de köper och vad avtalet innebär. Kraven för Schysst elhandel sammanfattas i 18 punkter som certifierade elhandelsföretag garanterar att de följer, till exempel att de ska ta särskild hänsyn till utsatta kunder, vara tydlig med vem som är avsändare (det vill säga det ska tydligt framgå för kunden vilket elhandelsföretag som säljer produkten/tjänsten och vilken verksamhet företaget bedriver) samt ge tydlig och korrekt prisinformation. Om fullmakt används vid leverantörsbyte får ett certifierat elhandelsföretag endast använda den för ett byte. Ett certifierat företag ska också följa de beslut som allmänna reklamationsnämnden fattar (inte hamna på Råd & Röns s.k. svarta lista) samt inte finnas med på Konsumenternas energimarknadsbyrås klagomålslista

Certifieringen är öppen för alla elhandelsföretag (inte enbart Energiföretagens medlemmar) och i dagsläget är 47 företag certifierade.

Här hittar du Elpriskollen.