Enerco varslar sju i Hofors

Enerco varslar sju i Hofors

Efterfrågan på mekaniska tjänster hos Enercos verksamhet i Hofors har minskat under hösten, vilket gör att bolaget nu varslar sju mekaniker och svetsare. Uppsägningarna förväntas träda i kraft i slutet av november.

Sju kollektivanställda mekaniker i Hofors varslades under tisdagen. Orsaken är en minskad efterfrågan på mekaniska tjänster hos en av Enercos större kunder i Hofors.
- Tyvärr måste vi rätta oss efter rådande omständigheter. Det är tråkigt och ledsamt att behöva varsla om uppsägning, men vi följer våra kunders behov och anpassar vår bemanning därefter. Vi inleder fackliga förhandlingar omgående och ser givetvis över alla alternativa möjligheter och lösningar, säger Tobias Andersson, kundansvarig platschef på Enerco i Hofors.

Långsiktig anpassning
Den rådande Covid-19-pandemin innebär ett fortsatt osäkert marknadsläge och Niklas Pettersson, vd för Enerco, menar att koncernen löpande gör de anpassningar som krävs.
- Ingen vet i dagsläget vilka effekter pandemin kommer att få och hur läget kommer att se ut om ett halvår eller ett år. Vi följer utvecklingen noggrant och anpassar oss löpande. Möjligheten till korttidsarbete har hjälpt oss att hantera tillfälliga nedgångar, men i det här fallet behöver vi göra en mer långsiktig anpassning. Vi har haft liknande situationer i vår verksamhet i Sandviken och på vår verkstad i Horndal, där vi tidigare under hösten tvingats genomföra uppsägningar på grund av arbetsbrist. Det är väldigt tråkigt att behöva göra förändringar av det här slaget, men som arbetsgivare har vi ett ansvar att agera i tid, säger Niklas Pettersson.

På Enerco i Hofors arbetar idag 123 personer. Inom Enerco-koncernen arbetar cirka 500 personer.

På Enerco arbetar vi tillsammans för att stärka svensk industri. Genom att ständigt söka smartare och effektivare sätt att hjälpa våra kunder bygger vi goda partnerskap som gör skillnad på riktigt. Vår koncern består av cirka 500 medarbetare som levererar teknik- och underhållstjänster av yppersta klass, alltid till konkurrenskraftiga villkor. Vi är verksamma på ett flertal orter i Mellansverige. Vårt huvudkontor finns i Hofors.

Niklas Pettersson

Vd Enerco Group 070-796 70 50