EnBW Sverige AB ansöker om att få undersöka förutsättningarna för havsbaserad vindkraft. Bilden visar moderbolagets vindpark Hohe See und Albatros, fotograf Rolf Otzipka

Pressmeddelande -

EnBW Sverige AB ansöker om att få undersöka förutsättningarna för havsbaserad vindkraft utanför svenska kusten.

EnBW Sverige AB ansöker om att få undersöka möjligheterna att etablera havsbaserad vindkraft inom svensk ekonomisk zon och svenskt territorialvatten.

Totalt handlar det om tre specifika områden som EnBW vill utreda längs den svenska kusten:

- "Jag är oerhört stolt att kunna meddela att EnBW Sverige AB har lämnat in en ansökan om att undersöka möjligheterna att etablera havsbaserad vindkraft inom tre av de 43 utpekade områdena för energiproduktion inom svensk ekonomisk zon och svenskt territorialvatten. Det är en offensiv satsning som ligger i linje med företagets långsiktiga mål och som kompletterar vår befintliga projektportfölj väl, samtidigt som den stärker vår position på marknaden." säger Mads Miltersen, VD på EnBW Sverige AB.

Om Sverige ska klara klimatmålen för att nå hundra procent fossilfri elproduktion till år 2040 krävs en omfattande utbyggnad av hållbar vindkraft. Det finns många platser i landet, både till havs och på land, där det blåser bra och där det lämpar sig väl att producera vindkraft. Havsbaserad vindkraft har således hög prioritet i den gröna omställningen, och är ett viktigt affärsområde inom EnBW-koncernen.

Mimer (B159), Munin (Ö271) och Mara (Ö279)

Mimer, munin, och Mara blir namnen på de nya planerade parkerna. Namnen är starka och väl genomtänkta, liksom företagets satsning på vindkraft till havs. Namnen följer även en logik från våra systerbolag i Storbritannien och Frankrike.

Områdena har identifierats av Energimyndigheten, tillsammans med nio andra myndigheter, som lämpliga för vindkraft enligt förslaget till havsplaner. EnBW ansöker nu om tillstånd om att få utreda områdena. Ansökan för Mimer (B159) har redan skickats in, medan ansökningarna för Munin (Ö271) och Mara (Ö279) håller på att förberedas för inlämning.

- "Därefter krävs omfattande analyser och bedömningar för att inleda en miljö- och tillståndsprocess. Det här är startskottet för en omfattande investering där vi noggrant utvärderar vindkraftens effekter på intressen som försvar, sjöfart, yrkesfiske, och områdesskydd. Och inte minst ska vi föra dialog och samarbeta med berörda myndigheter och intressenter, precis som vi gör i alla våra projekt", tillägger Mads Miltersen.

Om EnBW
EnBW investerar i klimatvänlig energi för att skynda på energiomställningen och möta framtidens energibehov. Vi arbetar i alla led från projektering och utveckling till drift och service inom förnybar energi, primärt vind, solkraft, lagring och vätgas.

EnBW Sverige är ett helägt dotterbolag till EnBW AG, ett av Europas största energibolag, som ägs av tyska kommunala energibolag och delstaten Baden-Würtemberg. Totalt är vi 27 000 anställda, 5,5 miljoner kunder, verksamhet i 8 länder, 5400 MW installerad effekt från förnybar energi.

Vi äger åtta vindkraftparker i Sverige med en installerad effekt om drygt 120 MW. Genom bygdemedel är vi en stark lokal partner.

Mads Miltersen

Presskontakt VD VD 0730-387258