Delaktighet under ett samråd med hjälp av vr -teknik

Samrådet i Hömossen präglas av delaktighet

Samråda, överlägga eller "slå sina kloka huvuden ihop" – alla dessa ord beskriver tillfällen att framföra synpunkter, en viktig del när vi utvecklar projekt.

𝐒𝐚𝐦𝐫å𝐝𝐞𝐭 𝐟ö𝐫 𝐯å𝐫 𝐩𝐥𝐚𝐧𝐞𝐫𝐚𝐝𝐞 𝐯𝐢𝐧𝐝𝐩𝐚𝐫𝐤 𝐇ö𝐦𝐨𝐬𝐬𝐞𝐧 𝐩å𝐠å𝐫 𝐟ö𝐫 𝐟𝐮𝐥𝐥𝐭.
Vi har bland annat haft haft öppet hus för allmänheten för att presentera våra planer. Med 𝐟𝐨𝐤𝐮𝐬 𝐩å 𝐝𝐞𝐥𝐚𝐤𝐭𝐢𝐠𝐡𝐞𝐭 𝐨𝐜𝐡 𝐝𝐢𝐚𝐥𝐨𝐠 använde vi VR-teknik för att besöka insidan av ett vindkraftsverk, och ljud från vindkraft spelades upp. Vi erbjöd också en bussrundtur som visade den planerade parken från olika platser. Våra servicetekniker var på plats för att svara på frågor.

Lokala förmåner

Nästa steg är att bjuda in till dialog om lokala förmåner och bygdemedel samt att påbörja miljökonsekvensbeskrivningen.

𝐇ö𝐦𝐨𝐬𝐬𝐞𝐧 𝐯𝐢𝐧𝐝𝐩𝐚𝐫𝐤
Består av upp till 9 vindkraftverk, med en maxhöjd på maxhöjd 290 m. Parken planeras i Falkenberg.
Om parken skulle den bidra till utbyggnadsbehovet i Halland, motsvarande 31 % av regionens mål att fördubbla vindkraften från 1,1 TWh år 2022 till minst 2 TWh år 2040.

Malin Englund

Presskontakt Brand and communication manager Övergripande frågor om EnBW , kommunikation och varumärket 010-454 0883

Leading the energy transition

EnBW investerar i klimatvänlig energi för att skynda på energiomställningen och möta framtidens energibehov. Vi arbetar i alla led från projektering och utveckling till drift och service inom förnybar energi, primärt vind, solkraft och lagring.
EnBW Sverige är ett helägt dotterbolag till EnBW AG, ett av Europas största energibolag, som ägs av tyska kommunala energibolag och delstaten Baden-Würtemberg. Totalt är vi 27 000 anställda, 5,5 miljoner kunder, verksamhet i 8 länder, 5400 MW installerad effekt från förnybar energi.
Vi äger åtta vindkraftparker i Sverige med en installerad effekt om drygt 120 MW. Genom bygdemedel blir vi en stark lokal partner.

EnBW

Åkarevägen 17