Nu har vi haft samråd för vår planerade vindkraftspark Holm i Varbergs kommun.

Nu har vi haft samråd för vår planerade vindkraftspark Holm i Varbergs kommun.

Detta är en stor milstolpe för projektet och ett viktigt tillfälle för oss att presentera våra planer, föra dialog och ta in synpunkter. Under samrådet fick vi både ris och ros, men stämningen var överlag lugn och saklig. De synpunkter vi får in kommer att vara en del av det fortsatta arbetet med parkens utformning. Efter samrådet påbörjar vi arbetet med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning. Vi kommer att genomföra de nödvändiga utredningarna för att bedöma de miljökonsekvenser som kan uppstå till följd av verksamheten. När miljökonsekvensbeskrivningen är färdig kommer vi att lämna in en tillståndsansökan till Miljöprövningsdelegationen i Halland.

Trots att ingenting ännu är klart och många fortfarande ska få säga sitt, vill vi härnäst inleda en konstruktiv dialog om bygdemedel. Bygdemedel är en ersättning som kan bli ett välkommet tillskott för den lokala bygdens utveckling. Men hur ska dessa medel utformas, användas och fördelas? Ska de gå till föreningar, lokalt näringsliv, kultur, infrastruktur eller samlingsplatser? Under våren bjuder vi in till dialog om dessa frågor!

Nyttor med Holm vindpark kan innebära:
Förutom att stödja den lokala bygden kan vindkraftsparken:🔌 Bidra till det ökande behovet av el. Elanvändningen i Västra Götalands län förväntas dubbleras till 2030. Holm Vindkraftparks elproduktion motsvarar hela 28 procent av Hallands utbyggnadsbehov.💨 Skapa mer grön el då vindkraftsparkens elproduktion på cirka 242 GWh motsvarar ett årligt elbehov för ungefär 117 000 elbilar eller hushållsel för 48 000 villor.

Malin Englund

Presskontakt Brand and communication manager Övergripande frågor om EnBW , kommunikation och varumärket 010-454 0883
Robert Östman

Presskontakt Head of Business Development Affärsutveckling, partnerskap, bygdemedel
Mads Miltersen

Presskontakt VD VD 0730-387258

Leading the energy transition

EnBW investerar i klimatvänlig energi för att skynda på energiomställningen och möta framtidens energibehov. Vi arbetar i alla led från projektering och utveckling till drift och service inom förnybar energi, primärt vind, solkraft och lagring.
EnBW Sverige är ett helägt dotterbolag till EnBW AG, ett av Europas största energibolag, som ägs av tyska kommunala energibolag och delstaten Baden-Würtemberg. Totalt är vi 27 000 anställda, 5,5 miljoner kunder, verksamhet i 8 länder, 5400 MW installerad effekt från förnybar energi.
Vi äger åtta vindkraftparker i Sverige med en installerad effekt om drygt 120 MW. Genom bygdemedel blir vi en stark lokal partner.

EnBW

Åkarevägen 17