Stärkt finansiell styrelsekompetens för fortsatt expansion

Empowered Health välkomnar tre nya styrelsemedlemmar till verksamhetsåret 2022–23 för att stärka möjligheterna till kommersiell och internationell expansion.

Under verksamhetsåret 2022–2023 kommer bolagets fokus att ligga på fortsatt kommersialisering, i norden och utomlands, av dess avancerade modulära medicinteknik som syftar till att förnya hälso- och sjukvården genom att förenkla och förbättra digitala vårdflöden och patientresor.

Idag har bolaget kontor i Stockholm, Göteborg och Lund samt verksamhet i flera länder i norden och med långtgående planer på att expandera till den amerikanska marknaden. De nya styrelsemedlemmarna bidrar med unik erfarenhet från några av Sveriges mest framgångsrika startups och stärker bolagets kompetens inom finansiell styrning och affärsuppskalning. Deras erfarenhet av internationella affärer bidrar till verksamhetens planer kring fortsatt expansion till nya marknader.

Anders Harrysson, ny styrelseordförande för Empowered Health, har en lång internationell karriär i IT-branschen bakom sig och erfarenhet från ett flertal styrelser i över 10 år: styrelseordförande i EasyPark, Qmatic, Aditro och Hermes Medical Solutions, och styrelseledamot i ett flertal andra bolag.

Jag engagerar mig i styrelsen för att jag ser värdet i vad Empowered Health tillför vårdsystemet genom att effektivisera och förenkla vårdprocesser för alla aktörer. Servicen och stödet till patienter idag haltar och bygger på en gammaldags modell som går ut på att träffa läkare genom återkommande besök, medan det finns digitala metoder att tillgå som lyfter vården till en konkurrenskraftig nivå.

Jonathan Bernelöv, CFO på Oxceed, har stor vana av ekonomisk modellering och prognostisering inom Software as a Service (SaaS) som effektiviserar säljprocesser och återkommande intäkter vilket är direkt applicerbart på Empowered Healths digitala produkter och tjänster.

– Jag ser fram emot uppdraget som styrelseledamot, säger Jonathan Bernelöv. Empowered Health är ett bolag i framkant och framtiden för branschen ser mycket spännande ut. Genom att frångå traditionell vård genom digitala och anpassade vårdprogram, bidrar Empowered Health till en positiv beteendeförändring bland patienterna och förenklar för dom att ta till sig och genomföra vården. Empowered Health skapar en ny standard för hela vårdsystemet.

Nils Janse, grundare av startupen Delibr, tidigare styrelsemedlem i Storytel, författare till boken Epic Alignment, samt med sina många tidigare år på McKinsey bidrar med unika perspektiv i styrelsen.

– Då jag själv har varit med på resan från liten startup till börsintroduktion samt engagerat mig i utvecklingen av flertalet produkter ser jag fram emot att bidra även till det svenska medtechbolaget Empowered Healths framgångssaga som med sina innovativa produkter kan bidra till en värld med bättre hälsa.

Om Empowered Health

Tillsammans med akademiska partners och kunder inom vården och läkemedelsindustrin förnyar det svenska medtechbolaget hälso- och sjukvården genom att digitalisera, förenkla och förbättra vårdprocesser. Företaget grundades 2017 och har kontor i Lund, Göteborg och Stockholm.

Styrelseledamöter 2022–23: Anders Harrysson, ordf.; Lars Bergkvist, Jonathan Bernelöv, Nils Janse, Theodor Jikander, Eva Sjökvist Saers.

Org. nr. 559093-0722

Alla Bolag: https://www.allabolag.se/5590930722/bokslut