Empaticus presenterar på Omega center i New York

Det hela startade när Daniel Rechtschaffen som höll i en konferens i Thailand i oktober fascinerades av Empaticus produkter för Socialt och Emotionellt Lärande. Det ledde till att Pål Dobrin tillsammans med rePULSE AB bjöds in till New York att presentera sitt arbete på konferensen Mindfulness in Education tillsammans med bl.a Dr. Daniel Goleman som satte begreppet Emotionell Intelligens på kartan; Dr. Daniel Siegel - Neurovetenskaparen som bl.a utvecklat Mindsight och skrivet ett flertal bästsäljande böcker om hjärnan och uppfostran av barn samt en handfull andra experter inom Social och Emotionellt Lärande och Mindfulness.

Uppmärksamhetsproblem och stress är den stora utmaningen för dagens barn och ungdomar, och konferensen syftar till att presentera de mest framstående initiativen som finns tillgängliga för rektorer och skolledare.

- Det känns en smula overkligt att få dela scen med sina förebilder, säger Pål Dobrin.

- Vi pratar om mannen som revolutionerat sättet vi ser på Intelligens och vad som gör människor framgångsrika. Att få vårt arbete uppmärksammat i en sådan här kontext vågade vi knappast ens drömma om när vi startade för några år sedan.

Daniel Golemans bok Emotionell Intelligens fick världen att inse att Sociala och Emotionella förmågor är minst lika viktiga som den traditionella intelligens måttet för att mäta människors framgång i livet.

Konferensen pågår den 16-18 augusti 2013

• Media, kommunikation

Empaticus använder modern teknologi för att utveckla lekfulla redskap för personlig utveckling, sociala och känslomässiga färdigheter. Vi omsätter aktuell forskning till appar och weblösningar.

Pål Dobrin

Presskontakt VD Empaticus AB Produktutveckling / Verksamhetsansvarig +46733903637

Relaterat innehåll

Framtidens lärare har mindre administration och mer tid för värdegrundsarbete och SEL

Pål Dobrin visade upp Empaticus redskap inom området Socialt och Emotionellt Lärande på Omega Center i New York. Temat för konferensen var nya metoder för lärare och elever för att hantera stress och uppmärksamhetsproblematik. Pål presenterade en vision om framtidens lärarroll inför fullsatta lokaler tillsammans med Dr Daniel Goleman, Professor Dan Siegel, Dr Linda Lantieri, Daniel Rechtschaffen

300 lärare och skolutvecklare deltog i Omega-konferensen i NY om att hantera skolans aktuella utmaningar.

Nu återvänder rePULSE och Empaticus hem fyllda av framtidstro och nya idéer för hur redskap och metod kan vidarutvecklas. För Empaticus var intresset från Silicon Valley en positiv överraskning. - Det här är otroligt stort för två små västkustföretag. Det kom som en överraskning att vårt artbete ligger så långt i framkant internationellt, säger Gunilla, metodutvecklare för rePULSE.