Gå direkt till innehåll
Jonas Birgersson, styrelseordförande ViaEuropa Sverige (foto: Magnus Fröderberg) och Karin Ebbinghaus VD Elonroad (foto: Elonroad) som tillsammans bildar bolaget Open Energy Lab.

Pressmeddelande -

Jonas Birgersson och Elonroad i ny satsning för att “internetifiera” energidistributionen

ViaEuropa Sverige AB, som arbetar med energigemenskaper, det vill säga att olika fastigheter kan bygga och koppla ihop lokala elnät, väljer Elonroad AB som leverantör för världens första öppna elväxel. Tillsammans bildar de även ett gemensamt utvecklingsbolag Open Energy Lab för licensiering av Energy Router Operating System. Denna mjukvarulösning utgör ”hjärnan” i systemet som via det nya öppna språket, Energy Protocol (EP), skapar helt nya möjligheter som obegränsad lokal elproduktion och samtidigt avlastar det traditionella elnätet.

Via digitala gränssnitt kan elväxeln styra portar för antingen växelström eller likström, vilket gör investeringar i lokal grön energiproduktion, lagring och delning betydligt enklare, lönsammare och mer framtidssäker.

Dessutom blir det nu rimligt att bygga lokala elnät utan så kallade ”single point of failure” vilket gör de nya lokala elnäten oerhört motståndskraftiga, då elnäten inte blir beroende av en enskild kraftkälla. Det nya bolaget kommer att agera som ett öppet energilaboratorium där modern kraftelektronik kombineras med innovativa digitala styrsystem för att skapa grunden för en ”internetifiering” av energidistributionen.

De första elväxlarna finns redan i Elonroads starkströmslabb i Lund och första installationen i fastigheter görs inom den storskaliga systemdemonstratorn CoAction i Lund, vars mål är att i praktisk handling visa hur städer kan ställa om och bli klimatneutrala. Baserat på dessa erfarenheter kan lösningen erbjudas till bland annat Sveriges Allmännytta och de 112 svenska städer som antagit utmaningen att bli klimatneutrala till 2030.

”Knappt två veckor efter att Vinnova godkänt CoAction i Lund så är det glädjande att idag kunna berätta om vårt nära och redan årslånga samarbete med Elonroad, som kompletterar oss på ett fantastiskt sätt genom sin tekniska kompetens inom framtidens eldistribution och innovativa lösningar baserat på den senaste kraftelektroniken. När vi nu tillsammans tar bort den viktigaste flaskhalsen för lokal elproduktion är vi ett stort steg närmare vårt slutmål, all grön energi du behöver till låga fasta priser” säger Jonas Birgersson, styrelseordförande på ViaEuropa Sverige och en av initiativtagarna till en helhetslösning för det framtida energisamhället.

”ViaEuropa har en gedigen historia av innovationer, bland annat världens första öppna marknadsplats för bredbandstjänster och deras BSS/OSS- lösning BRIKKS. Tillsammans skapar vi en helhetslösning från marknadsplats till den nya elväxeln. Utöver att vi på Elonroad är glada över att vara med och påskynda den gröna omställningen, nu även inom energidistribution i fastigheter, kommer det nya gemensamma bolaget även kunna licensera operativsystemet (Energy Router Operating System) till hårdvarutillverkare för att dra nytta av den nya öppna standarden” säger Karin Ebbinghaus, VD på Elonroad.

Vid frågor kontakta:

Jonas Birgersson
, styrelseordförande ViaEuropa Sverige
Mail: jonas.birgersson@viaeuropa.net

Karin Ebbinghaus, VD Elonroad
Mail: karin.ebbinghaus@elonroad.com

CoAction utvecklar lösningar för hur städer blir klimatneutrala.

ViaEuropa i samarbete med Sveriges Allmännytta.

Energisamhället, vad det är och vägen framåt.

Regioner

Elonroad är ett cleantechbolag baserat i Lund. Elonroad erbjuder en dynamisk och statisk laddningslösning för alla elfordon kommersiella eller privata, lätta eller tunga, autonoma eller inte, att använda under körning eller parkerade.

Karin Ebbinghaus

Presskontakt VD +46 703395542