Vi möter nästa säsong med lust och längtan – ta del av trädgårdsbranschens trender för 2022

Elmia Garden presenterar Elmia Garden Trends 2022, tre tydliga trender inom trädgårdsbranschen: Jorden vi ärvde, Grönskande stad samt Lust och längtan. För varje trend finns tillhörande växtförslag, färgval och inspirationsbilder. Trenderna riktar sig till alla som arbetar i branschen och kan användas som ett verktyg för inspiration och stöd vid inköp. Låt dig inspireras av växterna, materialen och färgerna.

Efter ett år där långt ifrån allt varit som vanligt ser vi att intresset för odling och trädgård har ökat. Med de här tre trenderna blir det tydligt att trädgården ger oss lust, inspiration och att alla kan odla.

Även i år arbetar Elmia Garden tillsammans med Jan Rundgren, designer och trendexpert, Malin Hidesäter, projektledare och kreatör, samt Helena Kaasik, journalist och fotograf, för framtagning av 2022 års trädgårdstrender.

Jorden vi ärvde

I Jorden vi ärvde är naturen den stora inspirationskällan. Vi söker oss tillbaka till våra rötter och vurmar för de klassiska svenska växterna. Att skapa en sund trädgårdsmiljö blir allt viktigare och målet är att bidra till den biologiska mångfalden. Trädgårdsintresset blir en livsstil som handlar om så mycket mer än odling.

Växter som vi förknippar med minnen, som känns svenska och trygga ingår i den här trenden. Fönsterbrädan dekoreras med klassiska växter och gammeldags krukväxter efterfrågas. Trä i olika former och ytor är det rådande materialet, med inspiration från naturen och trädens bark. Färgskalan är mjuk, naturlig och harmonisk med fokus på olika nyanser från den beige färgpaletten.

- Vi märker en ökad medvetenhet och viljan att köpa närodlat och svenskodlat. Man vill helt enkelt veta vart växten kommer ifrån, säger Malin Hidesäter. Odlaren är dagens idol för många. Vem vill inte köpa en handplockad snittbukett av blomsterbonden och krukväxten direkt från odlaren i växthuset? Och samtidigt få de bästa skötseltipsen av våra klassiska säsongsväxter.

Grönskande stad

Grönskande stad fokuserar på de som av olika anledningar väljer att bo kvar i stan. De gräver där de står och odlar där det finns möjlighet vilket ger prunkande balkonger, blomstrande terrasser och grönare innergårdar. Det är nyfiket, lustfyllt och modernt, både i formspråk och växtval.

Växter och träd som trivs i kruka har en given plats här, liksom nyfikenheten för udda växter. Inspirationen till färgskalan kommer från vatten medan materialen är hårda och lite kalla i sitt uttryck.

- Under det här märkliga året har vi mer än någonsin grävt där vi står och upplevt ett trädgårdssverige som bokstavligen blomstrar. Det positiva är att alla vill odla, även de som bor i städerna. Det här är en trend som kommer fortsätta, förklarar Helena Kaasik.

Lust och längtan

Passion för växter, lusten till livet och längtan efter att mötas är känslan som dominerar i Lust och längtan. Vi fångar ögonblick, omvärderar vad som är viktigt och förverkligar drömmar som vi burit på.

Växterna är sensuella och doftande. De klassiska högtidsväxterna är självklara men även växter med mer böljande och dansande former. Mjuka och sensuella material med lena strukturer är utmärkande för den här trenden. Det är lyxigt, inbjudande och passionerat. De röda färgnyanserna dominerar i färgpaletten hos Lust och längtan.

- Vi möter nästa säsong med lust och längtan! Med stor passion planterar vi i våra trädgårdar, och skördar våra grönsaksland. På så sätt odlar vi både vår jord och vår själ beskriver Jan Rundgren trenden.

Upplev trenderna på elmia.se/garden. Där finns även veckovisa trendspaningar med det senaste från branschen i form av inspiration hur man kan använda de olika trenderna i vardagen.