Värdig vinnare fyller 40 år

Värdig vinnare fyller 40 år

I 40 år har Elmia Subcontractor stått värd som marknadsplats för den tillverkande industrin. Fyra decennier av teknisk utveckling, ovärderliga kontakter, diskussioner och kunskapsutbyten som generar affärer för åtskilliga miljarder. Ett vinnande koncept för hela tillverkningsindustrin.

Elmia Subcontractor är norra Europas ledande mässa för underleverantörer inom den tillverkande industrin och samlar varje år omkring 1 200 utställare och runt 15 000 besökare på Elmia i Jönköping.

Underleverantörerna är industrins ryggrad. Elmia Subcontractor lyfter fram och synliggör dessa innovativa företag. Mässan är framgångsrik och uppskattad av deltagarna tack vare att den levererar affärsnytta.

– Elmia Subcontractor håller på att utvecklas till det industriella navet i Sverige, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG, Fordonskomponentgruppen.

Blygsam start

Den första mässan 1975 hette kort och gott Underleverantör och lockade 1 000 besökare. En blygsam start, men sedan har det gått spikrakt uppåt med nya framgångar varje år.

Peter Magnusson, vd på Hedbergs Mekaniska i Habo, tillhör dem som varit med sedan premiären och sett mässan växa. Hans mamma var då vd för företaget, och han själv som 18-åring med i montern för att hjälpa till i familjeföretaget. Han minns också att de under mässans första år hade finbesök i sin monter.

– Kungen besökte vår monter tillsammans med landshövdingen Gösta Gunnarsson. Det var jättestort för oss även om allt gick väldigt snabbt. Men vi har kvar ett fotografi på det i receptionen, säger Peter Magnusson.

Hedbergs Mekaniska träffade sin i dag äldsta kund på Elmia Subcontractor i slutet av 1970-talet.

Ökat internationellt intresse

Elmia Subcontractor har under åren tillsammans med branschen utvecklats till inte bara norra Europas ledande mässa för underleverantörer inom tillverkningsindustrin utan också den näst största renodlade underleverantörsmässan i världen. Det internationella intresset ökar för varje år.

– Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla mässan i ständig dialog med deltagare och branschorganisationer för att stärka mässans betydelse för tillverkningsindustrin. Elmia Subcontractors matchmaking Connect är ett lysande exempel som under tio år har genererat affärer för totalt 1,4 miljarder euro, säger Karla Eklund.

Genom matchmakingen ges leverantörer och inköpare från hela världen möjlighet att genom korta effektiva möten bygga grunden för värdefulla framtida affärer.

– Elmia Subcontractor fyller ett viktigt behov för industrins utveckling och för att visa på de möjligheter som kommer att finnas, nu och i framtiden. Det känns fantastiskt att få vara värd för en marknadsplats av en sådan kaliber, säger Karla Eklund, mässansvarig för Elmia Subcontractor.

Elmia Subcontractor arrangeras 10-13 november.